Verdeling €470.000 uit Noodfonds goedgekeurd

Op 14 april 2021, over deze onderwerpen: Cultuur, Jeugd
Griet Vanryckegem

Op de gemeenteraad van 16 december 2020 werd de verdeling van de middelen van het Vlaams Noodfonds goedgekeurd. Het bedrag van €219 000 ten aanzien van verenigingen werd aan de adviesraden voorgelegd en besproken. Per adviesraad werd een voorstel uitgewerkt die aan het college werden voorgelegd. Nu keurde ook de gemeenteraad de voorstellen goed.

"Samen met de adviesraden werden de verdeling ingevuld. Het is immers de bedoeling de verenigingen zoveel mogelijk te ondersteunen. Er werd daarbij gewerkt op basis van de bestaande subsidiereglementen omdat die - ook volgens de adviesraden - reeds een mooi beeld geven van de bestaande noden. Deze inspraak via de adviesraden is een mooi voorbeeld van participatie", gaf schepen van Cultuur Griet Vanryckegem mee op de gemeenteraad.

Het totale budget uit het Noodfonds voor stad Menen bedraagt €546 222, waarvan €71 607 geïnvesteerd in 2020.

• 20% extra van de jaarlijkse reguliere subsidie (gebaseerd op 2019) voor sport, cultuur en jeugd
  • 20% extra van de nominatieve subsidie (gebaseerd op 2019) voor sport, cultuur en jeugd
  • financiële ondersteuning zomerkampen met overnachting €20 per lid die ingeschreven is voor betreffend zomerkamp met overnachting

Resterend budget: €474 615:

• €11 552 gedurende 2 jaar 10% bovenop nominatieve subsidie sport, cultuur, jeugd
  • €129 063 investeren (infrastructuur) – voorstellen steeds terug te koppelen aan de adviesraden
  • €100 000 buffer/sparen - voorstellen steeds terug te koppelen aan de adviesraden
  • €15 000 ikv armoedetoets/armoedeverenigingen (detail in bijlage)
  • €219 000 verenigingen (per adviesraad voor te stellen aan het CBS hoe en over welke termijn te besteden):
    • €73 000 cultuur
    • €73 000 sport
    • €73 000 jeugd

Het cultuurforum, de sport- en jeugdraad kwamen samen en stelden voor om de middelen als volgt te besteden:

Sportraad:

• het college van Burgemeester en schepenen gaat akkoord om in 2021 30% bovenop de basissubsidie van 2019 te betalen en om 2022 20% bovenop de basissubsidie van 2019 te betalen.
  • Het college van Burgemeester en schepenen gaat akkoord om beide coronasubsidies samen uit te betalen in 2021 indien noodzakelijk en op vraag van de club.
  • Deze subsidie kan ten vroegste kan worden uitbetaald na de eerste budgetwijziging van 2021.

Cultuurforum:

• Spreiding van de €73 000 over 3 jaar, per jaar te besteden aan een uniek spektakel (cfr. het totaalspektakel 900 jaar Menen) over diverse locaties waar alle verenigingen kunnen aan deelnemen.
  • Daarnaast in 2021 een relancemarkt voor alle culturele verenigingen: 1 in Lauwe (het Applauws), 1 in Rekkem  (dorpshuis) en 1 in Menen (CC De Steiger of St. Franciscuskerk). Een cultuurmarkt met optredens, een goede gelegenheid om nieuwe leden te werven en om de vereniging in de kijker te plaatsen.

Jeugdraad:

• Gedurende de komende 2 jaar (2021 en 2022) een jaarlijkse investering van 10% gebaseerd op de (werkings- en infrastructuur)subsidie van 2019 voor jeugdverenigingen. Circa €10 500
  • Tijdens de zomer van 2021: €10 voor elk lid die meegaat op zomerkamp met overnachting. (Circa €7 600)
  • Realisatie van het investeringsproject “speelcontainers” waarbij drie speelcontainers voor kinderen worden ingericht, en één specifiek gericht op jongeren. Jeugdverenigingen zullen 2 maal per jaar een speelcontainer naar keuze gratis kunnen ontlenen, inclusief verplaatsing. (Circa €54 900 voor 4 speelcontainers)