U bent hier
N-VA is ontgoocheld: Geen evaluatie imagocampagne “Preus lik fjirtig”
West-Vlaanderen / Brugge / Menen – De West-Vlaamse N-VA stelde een maand geleden kritische, concrete vragen rond de imagocampagne van de provincie West-Vlaanderen over het West-Vlaams dialect.Provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke (Menen): “We vroegen aan het provinciebestuur om in samenspraak met de oppositie de imagocampagne ‘Preus lik fjirtig’ te evalueren en indien nodig de gepaste conclusies nemen.” N-VA reageert ontgoocheld: “Onze concrete vragen werden niet beantwoord. We hebben bijvoorbeeld nog steeds geen zicht op de kostprijs van de imagocampagne en de gemeten resultaten.”
Eind februari stelde het raadslid enkele kritische, concrete vragen over deze campagne. Zo vroeg ze naar het doel van deze campagne, hoeveel geld er voorzien is voor deze campagne, of er onderzoek gebeurde naar de behoefte om méér West-Vlaming te zijn, hoe lang deze campagne nog zal duren, …
“Een maand geleden hebben we een schriftelijke vraag ingediend. We hebben de vraag gesteld om een evaluatie te houden van de imagocampage “Preus lik fjirtig”, steekt provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke (Menen) van wal.“We zijn dan ook ontgoocheld dat de provincie niet bereid is om deze campagne deftig te evalueren. Nochtans werd dit in 2004 en 2013 wel onderzocht bij de West-Vlaamse burgers (link: http://goo.gl/zS5NlF). Er was toen een meting bij 600 West-Vlamingen waarbij de resultaten werden vergeleken. Wij vragen om ook het onderwijs en de horeca te betrekken bij een nieuwe evaluatie. De provincie is hier niet toe bereid. Dit is niet transparant en ondemocratisch. Het gebrek aan transparantie duidt op het in stand willen houden (koste wat het kost) van een te duur bestuursniveau.”
Op geen enkele van haar vragen kreeg raadslid Vandenbulcke een concreet antwoord van de bevoegde gedeputeerde.
Er is niets in het antwoord van de gedeputeerde dat erop wijst dat de West-Vlaming hiervan beter wordt. N-VA betreurt dat er geen antwoorden zijn verkregen over onder andere de duurtijd van de campagne. Daarnaast beweert de provincie dat er geen aparte budgetten worden voorzien voor de imagocampagne “Preus lik fjirtig”. Echter, gratis bestaat niet. N-VA doorprikt deze stelling van de provincie: “Er worden gratis stickervellen met West-Vlaamse uitspraken zoals 'Gif mo chette', 'E schete in e netzak' en 'kjir ne ki were' verdeeld. Daarnaast werd de app ‘Iedereen West-Vlaams’ geüpdatet eind december. Ook pakte de provincie binnen dezelfde campagne uit met filmpjes om de campagne te promoten. Daarnaast werd de actie ‘Iedereen West-Vlaams op reis’ via sociale media verspreid, er was de verkiezing van het ‘West-Vlaams woord’ en “de ‘West-Vlaamse uitdrukking’ die niet mag verdwijnen” gehouden in samenwerking met de regionale media.”
“Deze campagne duurt nu bijna 3 jaar en we vragen ons af wanneer het eindpunt van deze campagne zal zijn. Het is welletjes geweest. Ik kan alleen maar besluiten dat deze campagne enkel dient om het provinciebestuur te promoten. Er wordt geen onderzoek gedaan naar de behoefte van de West-Vlaming om zich nog méér West-Vlaming te voelen. Er wordt niet geëvalueerd welke impact dit heeft op ons cultureel, commercieel leven. De gevolgen in het onderwijs worden niet gemeten. Wil het provinciebestuur de West-Vlamingen hiermee onderscheiden van andere Vlamingen? Of dient de campagne toch vooral om een te duur bestuursniveau in stand te houden? Koken kost geld. Ontwerpen aanmaken en verdelen van gratis stickervellen kosten geld, de productie van filmpjes is duur en advertenties plaatsen bij de regionale media kost ook veel geld. We hechten veel belang aan transparantie. We vinden het een gemiste kans dat we als oppositie geen zicht mogen krijgen op de middelen en personeel dat hiervoor ingezet wordt en we betreuren dat we op bijna geen enkele concrete vraag een afdoend antwoord hebben verkregen. Ik zal dit blijven verder opvolgen,” besluit provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke (Menen).
Hiernaast kun je de vraag en het antwoord terugvinden.