U bent hier
Willen burgemeester en schepenen het verkeer helemaal doen stilvallen op vrijdag?

Momenteel loopt een openbaar onderzoek naar een vraag tot bestemmingswijziging van de handel Dekens in de Wahisstraat. Vzw Attawba kocht deze gebouwen en wil via een bestemmingswijziging van de voormalige decoratiewinkel met 12 parkeerplaatsen een gemeenschapscentrum maken met ruim 1200m2 gebedsruimte. N-VA stelt zich hierbij ernstige vragen: dit is geen plek om zoveel volk samen te brengen.
“IN JANUARI KONDEN DE BURGEMEESTER EN SCHEPENEN DIT NOG EFFECTIEF TEGENHOUDEN, WAAROM DEDEN ZE DIT NIET?”
Op 23 mei vernamen de gemeenteraadsleden en de inwoners van Menen via de krant dat de moslimgemeenschap in de stationsomgeving een cultuurcentrum wil oprichten. Het college van burgemeester en schepenen verklaarde het dossier die week namelijk ontvankelijk. Een openbaar onderzoek loopt nu van 27 mei tot 25 juni.
Op vragen van Griet Vanryckegem op 25/5 t.a.v. de burgemeester geeft de burgemeester toe dat men al van in januari op de hoogte is. Het schepencollege kon dit pand via het voorkooprecht zelf verwerven en men heeft dit dus niet willen tegenhouden. Griet kreeg ook het verslag van in maart, waarbij de schepen van ruimtelijke ordening Mieke Syssauw ook al vergaderde over de vergunningsaanvraag met de koper. De moslimgemeenschap is al meer dan een jaar op zoek naar een locatie voor bijeenkomsten, dat is niet nieuw, maar dit werd in overleg met het stadsbestuur, wel nog met N-VA in de meerderheid, telkens gestuurd naar een andere locatie.
Arne Beyens, voorzitter N-VA: “Over een nieuwe vuilnisbak in de straat een groot persmoment, over de inrichting van een speelpleintje een grote participatie, maar over een gebedsruimte waar wekelijks honderden mensen kunnen samenkomen op die drukke locatie: geen woord!”
“ONDERZOEK VAN DIT DOSSIER TOONT GROTE TEGENSTRIJDIGHEDEN”
Het N-VA-bestuur heeft dit dossier en alle gegevens ondertussen grondig onderzocht en komt tot volgende conclusie:
- De mobiliteitstoets is onvolledig, intern tegenstrijdig en niet representatief is voor het reële gebruik van het gebouw.
- Men maakt enkel gewag van het wekelijkse vrijdaggebed op de middag, als piek in bijeenkomsten, maar laat na om de ramadan en het offerfeest ook te vermelden als grote verzamelmomenten
- Men spreekt van maximaal 250 bezoekers, maar voorziet 1200 m2 gebedsruimte waar dus ruim 1000 mensen kunnen bidden.
- Men voorziet tijdens het vrijdaggebed 4 stewards en een verkeerslicht aan de inkom om de toestroom en het zoekverkeer in goede banen te leiden. Als de samenkomsten geen impact hebben, waarom dan stewards?
Arne Beyens, voorzitter N-VA “Het verkeer stropt nu al op vrijdagmiddag in onze stad! Als de burgemeester en schepenen dit goedkeuren, valt alles hier stil! Wij verzoeken met aandrang dat de burgemeester en schepenen het dossier ernstig en grondig onderzoeken, dat de inplanting in de woonzone kritisch wordt bekeken en de mobiliteitsimpact correct wordt ingeschat.”
- De structurele parkeerdruk en verkeersimpact worden zwaar onderschat, met grote gevolgen voor de leefbaarheid en veiligheid in de omliggende woonwijk. Er zijn slechts 12 parkeerplaatsen! Volgens de vzw verwacht men maximaal 250 mensen. En zou men slechts 63 extra parkeerplaatsen nodig hebben. Dit is een zware onderschatting. De parking is dus sowieso ontoereikend en in het mobiliteitsonderzoek voorziet men alle parkings en zijstraten in en rond de stationsomgeving te gebruiken.
- De functiewijziging zal grote overlast veroorzaken voor de buurtbewoners in de dichtbebouwde woonzone. In een stedelijke woonzone kunnen bedrijven, voorzieningen en inrichtingen inderdaad worden toegestaan, als ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.(decreet ruimtelijke ordening) Hierover moet het schepencollege dan beslissen. Maar op deze locatie, in een drukke omgeving, én midden de dichtbebouwde behuizing zal dit enorm veel volk, verkeer, parking, drukte en lawaai met zich meebrengen. Niet enkel op het vrijdaggebed, men voorziet dagelijks gebedsmomenten. Maar zeker op de grote religieuze feesten zal een grote toestroom voor spanning zorgen in de buurt.
Griet Vanryckegem, Vlaams Parlementslid en gemeenteraadslid N-VA: “Een openbaar onderzoek moet gebeuren op basis van realistische bezoekersaantallen, van werkelijke parkeermogelijkheden, van de juiste verkeersstromen en moet alle gebedsmomenten meerekenen, ook de ramadan en het offerfeest! Burgemeester en schepencollege, jullie willen toch geen verkeersinfarct in onze stad?”
“INWONERS EN BUREN MOETEN CORRECT GEÏNFORMEERD ZIJN”
In de verantwoordingsnota en in de mobiliteitsstudie die door de vzw werd opgesteld kan alles nagelezen worden. Via de link kan elke inwoner alle informatie raadplegen. Het is belangrijk dat de mensen die wonen en werken in Menen op de hoogte zijn van de impact van deze bestemmingswijziging. Iedereen die dagelijks door Menen rijdt, kan zelf vaststellen dat het op de stationsparking druk is en qua verkeersstroom nu al dichtslibt rond het station en in de Ieperstraat. Tijdens het openbaar onderzoek kan je ook bezwaar indienen. Wie een bezwaar wil indienen, kan dit online via de link van het omgevingsloket of via een brief, maar moet dit binnen de termijn indienen. Wie hier graag wat uitleg over krijgt, mag altijd contact opnemen met onze bestuursleden.
Patrick Lepoutre, bestuurslid N-VA: “Ik dien bezwaar in tegen deze bestemmingswijziging. Dit is echt niet de plek om nog meer verkeer en nog meer drukte toe te laten. Het schepencollege zegt met hun blinkende ambitienota: ‘Samen onze stad b(l)oeiend en dynamisch maken.’ Wel, op deze manier vervalt onze stad in chaos en staat alles stil! Met N-VA in de meerderheid, was het nooit zover gekomen!”
Contact opnemen of vragen? Dit kan via Griet Vanryckegem (0497 89 44 70) of Arne Beyens (0498 74 35 85)