Zwaar verkeer uit centrum bannen

Op 22 januari 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Zwaar vervoer buiten het stadscentrum houden en op grotere wegen naar hun bestemming leiden. Het is de natte droom van elke stad of gemeente. Toch is het niet altijd evident om dat ook effectief zo af te dwingen.
 
Schepen voor Mobiliteit Dirk Vanholme: “In het centrum van onze stad moeten bijvoorbeeld handelszaken én bedrijven bevoorraad kunnen worden en dus bereikbaar zijn voor zware vrachtwagens. Maar die instroom blijft beperkt. Op ons grondgebied is alle verkeer zwaarder dan 7,5 ton in principe verboden, tenzij voor plaatselijke leveringen. Menen heeft voor de rest een prima ‘stadsring’ om de bedrijvenzones te bereiken zonder door de stad te moeten. We bieden vanop de autosnelweg ook voldoende ondersteuning door bewegwijzering. Vrachtwagens die toch nog in onze centrumstraten terecht komen, hebben zich mogelijks verkeerdelijk laten leiden door een verouderd GPS-toestel of zoeken een sluipweg.”
 
WAHISSTRAAT, KWETSBARE STRAAT
 
Om ook die groep attent te maken op het verbod voor vrachtverkeer boven 7,5 ton voert onze politiezone Grensleie regelmatig controles. De politie richt naast een algemene waakzaamheid ook specifiek zijn pijlen op extra kwetsbare zones en straten. Een typisch voorbeeld van zo’n straat is de Wahisstraat, waar zelfs een beperking tot 3,5 ton geldt.
 
In de Wahisstraat heeft de politie vorig jaar liefst 62 specifieke toezichten uitgevoerd en dat op verschillende tijdstippen, voornamelijk tijdens de spitsuren ’s avonds en ’s morgens. Een beperkt aantal voertuigen had toestemming om plaatselijk te leveren. Meerdere vrachtwagens maakten rechtsomkeer bij het zien van de politiecontrole. Een 20-tal vrachtwagens werden teruggestuurd richting Wervikstraat. Tijdens die controles zijn bijna 100 onmiddellijk te betalen boetes uitgeschreven en dat voor hoofdzakelijk Belgische overtreders.
 
De politie evalueerde die controles op zwaar vervoer (waar, wanneer, hoelang…) en zal deze voor 2017 verder bijsturen en verfijnen.
 
“Zo kunnen we het probleem van ongeoorloofd zwaar vervoer in onze stad nog beter aanpakken. Verkeershandhaving door de politie blijft hierbij belangrijk, maar we zetten ook verder in op de bekendmaking van de routes voor vrachtverkeer op de grotere wegen rond ons stadscentrum”, besluit schepen Vanholme.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
The average score is