Woonmarkt op 29 september

Op 30 september 2022, over deze onderwerpen: Wonen

Renaat Vandenbulcke opende als schepen van Wonen op 29 september de Woonmarkt. Inwoners uit Menen, Lauwe en Rekkem kregen op deze infoavond de kans om al hun vragen te stellen over wonen in onze stad. Had je vragen over sociale huisvesting, renovatiepremies of regelgeving? De woonmarkt had het antwoord.

In de Oude Tabaksfabriek werd op donderdagavond 29 september de eerste Woonmarkt ingericht. De dienst Huisvesting van stad Menen had er samen met andere partners hun stand om vragen van inwoners te beantwoorden. Eerst was er een algemene toelichting over conformiteitsattesten, huurgarantieverzekering, sociaal verhuurkantoor, premies, energieleningen, bemiddeling. Daarna konden de aanwezigen terecht bij de diverse standen meer informatie verkrijgen. Zowel de ondersteuning vanuit Menen als die vanuit Vlaanderen kwam dus aan bod.

"We stellen vast dat in Menen de kwaliteit van woningen de afgelopen jaren er sterk op vooruit is gegaan. De belangrijkste reden daarvoor is zonder enige twijfel het conformiteitsattest. Ook de immokantoren bevestigen dat het 'CA' de woningmarkt goed heeft gedaan. Menen is interessanter geworden om te wonen en bovendien krijg je als koper waar voor je geld," trapte schepen Vandenbulcke de woningmarkt af.

Agenda (start voorzien 19.00u):

• Kom ik in aanmerking voor premies? De stad Menen en Vlaanderen bieden heel wat premies aan bij renovaties. Tijdens de infoavond kan je hierover meer informatie verkrijgen alsook over de renteloze verbouwlening, gratis verzekering gewaarborgd wonen,...
  • Is mijn woning huurconform? Om een woning te verhuren in Menen dient het pand te beschikken over een conformiteitsattest. Tijdens de infoavond kom je als (toekomstige) verhuurder alles te weten over woonkwaliteit en de vereisten waaraan je woning moet voldoen. Bovendien kan je al je vragen stellen aan onze twee woningcontroleurs, zij staan je gratis bij met raad en daad.
  • Kan ik verhuren zonder zorgen? We maken je wegwijs in de mogelijkheden tot bemiddeling bij huurachterstal, woningvervuiling of andere problemen. Jouw beste garantie bij het verhuren is het beschikken over een conformiteitsattest, een geregistreerd huurcontract met een goede plaatsbeschrijving en met de verplichting voor de huurder om er zich te domiciliëren.
  • Het Sociaal Verhuurkantoor geeft je tijdens deze infoavond meer uitleg over haar werking.