N-VA Menen

Wie wordt nieuwe OCMW-voorzitter?

Op 3 december 2010
MENEN - Volgende week dinsdag (9 november) wordt de nieuwe OCMW-voorzitter verkozen. Dit moet gebeuren bij geheime stemming, want niemand haalde de vereiste zes handtekeningen van OCMW-raadsleden bij elkaar om voorgedragen te worden.
Na het overlijden van voorzitter Claude Vancoillie (onafhankelijke) moet een opvolger worden

aangeduid. In de vorige gemeenteraadszitting vroeg burgemeester Gilbert Bossuyt (SP.A) om bij hoogdringendheid die opvolger aan te duiden. De SP.A stelde Herman Ponnet voor. Maar een meerderheid in de raad wou die hoogdringendheid niet aanvaarden en zo kon Ponnet niet worden aangesteld. Dat betekent dat er dinsdag tijdens de OCMW-raad slechts 10 raadsleden zullen zijn. Een van hen is Renaat Vandenbulcke (NV-A).

'De burgemeester vroeg om de eerstvolgende OCMW-raad pas op dinsdag 30 november te houden. Zes van de tien OCMW-raadsleden, waaronder ik zelf, hebben beslist om die raad wel volgende week dinsdag te laten plaatsvinden. Wij vinden dat de werking van het OCMW niet ondergeschikt mag worden aan de politiek. Er moeten een aantal art.60-contracten worden beëindigd. Doen we dat niet dan moet het OCMW die mensen verder betalen zonder dat ze nog werken.'

In de eerstvolgende OCMW-raad na het overlijden van de voorzitter moet zijn opvolger worden aangeduid.

'Dat kan gebeuren door voordracht van een meerderheid binnen de raad. Dat is niet gebeurd. Dat betekent dat er bij geheime stemming een nieuwe voorzitter wordt aangeduid. Voor alle duidelijkheid: ik ben geen kandidaat', zegt Renaat Vandenbulcke.

Zeker kandidaat zijn Heidi Demeulenaere (onafhankelijke), die nu interim-voorzitter is, en Philippe Vanlangendonck (Open VLD). In tegenstelling tot diverse geruchten is zijn partijgenote Charline Francq geen kandidaat.

Dat sommige partijen met elkaar hebben gesproken of dat nog voor dinsdag zullen doen, willen weinigen toegeven. Het wordt afwachten tot dinsdagavond om de opvolger van Claude Vancoillie te kennen.

Bron: Het Nieuwsblad