Reactie N-VA na passage Maggie De Block in de bijzondere commissie Covid -19

Op 26 april 2021
Yngvild Ingels

Na een inleidende uiteenzetting van gewezen minister De Block, werden er nog gedurende vijf uren vragen gesteld door de verschillende commissieleden.  Toch was de analyse die werd gepresenteerd door voormalig minister De Block niet erg diepgravend en bleven ook na een tweede vragenronde veel vragen onbeantwoord.

“Oud-minister De Block slaat dan wel een mea culpa, verder dan een excuus voor de vernietigde strategische stock die ze niet aangevuld had geraakt ze niet, typerend voor het parcours dat de oud-minister aflegde,” luidt het bij N-VA Kamerleden Kathleen Depoorter, Frieda Gijbels en Yngvild Ingels. Die terugblikken op een passage van gewezen minister De Block die veel vragen onbeantwoord laat.

Kamerlid Yngvild Ingels (N-VA) bevroeg de voormalige minister over de prepardness op een pandemie. Een pandemie was nochtans geen zwarte zwaan en toch werd het noodplan pandemie na 2009 niet meer bijgewerkt. Noodplanning in de vorm van afspraken over de crisisstructuren en een menu van mogelijke goed doordachte beschermingsmaatregelen van de bevolking zijn absoluut noodzakelijk. Waarom dit niet klaar lag en wie dit had moeten coördineren, daar kwam geen antwoord op.

In eerdere hoorzittingen met het Crisiscentrum, de provinciegouverneurs en de toenmalige minister van Binnenlandse Zaken werd meermaals gezegd dat Volksgezondheid op de rem stond om samen te werken met de mensen van het Crisiscentrum en met de gouverneurs, nochtans de reguliere partners in noodplanning en crisisbeheer. Een pandemie is niet enkel een probleem van Volksgezondheid. De impact van een pandemie op talloze aspecten van ons leven en samenleving is ongezien. De voorziene structuren van crisisbeheer hadden dus vroeger hun werkzaamheden moeten kunnen starten.

Los van een federale fase, kan het crisiscentrum reeds ondersteuning in het crisisbeheer bieden. De samenwerking is dus niet afhankelijk van de afkondigen van een fase. De Block ontkent dat de samenwerking tussen Volksgezondheid en Binnenlandse Zaken werd afgeremd, ondanks eerdere verklaringen van haar voormalig collega Pieter De Crem. In verband met de federale fase antwoorde mevrouw De Block dat er moest gewacht worden op het WHO om de federale fase te kunnen uitroepen. Dat is natuurlijk onzin. Het Koninklijk Besluit van 2003 betreffende de nationale coördinatie voorziet een aantal niet cumulatieve voorwaarden voor de afkondiging van een federale fase. We zijn daarvoor niet afhankelijk van eender welke internationale organisatie.

Ook de vraag wie er nu eigenlijk de leiding had tijdens de eerste golf van de corona crisis bleef onbeantwoord.

Kamerlid Frieda Gijbels vult aan: “Er wordt telkens opgeroepen om op te letten voor “hindsight” en de dingen te zien in de context van die tijd. Maar je kan toch niet ontkennen dat sommige landen veel sneller gealarmeerd waren dan andere. Bovendien was er ook de context van het parlement, waar talloze vragen werden ingediend. Onze fractie heeft zich hier niet onbetuigd gelaten en heeft telkens geprobeerd om zaken aan te kaarten en het debat aan te gaan. Er is echter lang geaarzeld om te schakelen."

Eén van de constructieve voorstellen die de N-VA Kamerfractie in de commissie Gezondheid heeft gedaan en graag mee zou nemen naar de aanbevelingen, zijn de technische sessies in de commissie Gezondheid. Deze laten toe dat de Kamerleden in detail kunnen worden geïnformeerd over techniciteiten en organisatorische en wetenschappelijke bevindingen. In het vervolg zouden dergelijke technische sessies best van in het begin van een epidemie worden ingericht.  In de Nederlandse Tweede Kamer is dit gebruikelijk, hopelijk wordt dit ook bij ons een vaste waarde in crisissituaties.

Kamerlid Depoorter: "De tweede ronde antwoorden van De Block bracht  weinig soelaas. Enkel de bevestiging dat oud-minister De Block nog altijd in de ontkenning van haar fouten leeft. De gemiste kans op het aanleggen van een strategische stock, het gebrek aan leiderschap en de meldingen van asymptomatische overdracht, dus dat je als je niet ziek bent toch je naasten kan besmetten , werden volledig weggewuifd als fait divers. Zelfs het feit dat één van haar naaste adviseurs aan de alarmbel trok over de skivakanties en het gebrek aan daadkracht in de aanloop van de tweede golf worden als weinig relevant weggezet.  De Block toont bovendien geen blijk van introspectie voor wat de aankoop en financiering van de vaccins betreft. Tenslotte wordt duidelijk dat De Block haar verantwoordelijkheid in deze crisis ontloopt en er met OVLD aan het stuur geen ambitie is om te evolueren naar een zorg op maat van de Vlaming. Dit is ronduit bedroevend."

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is