!Mpuls Menen-Wervik: Interview met Renaat Vandenbulcke

Op 3 januari 2023, over deze onderwerpen: Wonen
Minister Diependaele en schepen Renaat Vandenbulcke

Menen haalde samen met Wervik als eerste (West-)Vlaamse gemeenten de erkenning binnen van hun nieuwe woonmaatschappij. De erkenning van de nieuwe woonmaatschappij !Mpuls Menen-Wervik werd op 21 oktober in aanwezigheid van Vlaams minister van Wonen Diependaele officieel ondertekend. We gaan met schepen Renaat Vandenbulcke in gesprek.

Eerst en vooral van harte proficiat met deze vlotte erkenning!

Bedankt. Het einde van een stevig traject waar we trots op kunnen zijn. We zijn verheugd dat ook minister Diependaele bij dit moment aanwezig was. Het toont toch ook het belang aan van dit dossier, terwijl dat voor de buitenwereld misschien minder het geval is. Het zal mee de toekomst bepalen van het sociaal wonen in onze stad. De snelle erkenning is een pluim op de hoed van alle betrokken diensten. Van zodra de beide stadsbesturen van Menen en Wervik de beslissing van de Vlaamse regering vernamen is er onmiddellijk initiatief genomen om de nodige afspraken te maken om daarna de beide huisvestingsmaatschappijen en het sociaal verhuurkantoor aan het werk te zetten. Er moet gezegd worden dat we hier een voorbeeld zien van “samenwerking”. Dit werd ook beaamd door Wonen in Vlaanderen (voormalige Wonen Vlaanderen en de Vlaamse maatschappij voor Sociale Huisvesting (VMSW), red.).

Hoe slaagde Menen er samen met Wervik in om dit dossier zo snel in te dienen?

Door de fusie van Ons Dorp en Eigen Haard is Goud Waard in 2017 hebben we eigenlijk al een eerste stap gezet nog voor dit alles op tafel kwam te liggen. Die samensmelting is vanuit het hedendaagse perspectief visionair gebleken. In Menen konden we zo goed voorbereid beginnen aan deze oefening. Menen voldeed zelfs aan alle voorwaarden om een eigen woonmaatschappij te hebben. De beslissing van Vlaanderen om de sociale huisvestingsmaatschappij De Leie uit Wervik bij Menen te laten aansluiten was een nieuwe uitdaging die snel en succesvol werd afgerond. Menen en Wervik hebben ook niet gekozen om deze fusie te betwisten. Nu blijkt trouwens uit een recent arrest van het grondwettelijk hof dat dit ook geen zin had.

Maar jullie krijgen met Wervik toch een nieuwe partner.

Ja, dat klopt. Wervik voldeed als kleine gemeente immers niet aan alle vereisten om alleen verder te gaan. Voor Menen is dit echter de beste partner in dit verhaal: we hebben een vergelijkbaar woonaanbod en ook de typologie van onze inwoners sluit bij mekaar aan. Een gezamenlijke woonmaatschappij kan dus perfect inspelen op de noden die er zijn. Wervik en Menen hebben een gelijkaardig profiel ook op het gebied van sociaal wonen. Bovendien werken we al samen in het IGS (intergemeentelijke samenwerking Kwalitatief Wonen in de Grensstreek) samen met Mesen, getrokken door het diensthoofd Huisvesting die de Menense huisvestingsdienst leidt.  We kennen elkaar en werken goed samen.

Resultaat: Impuls Menen-Wervik als de eerste fusie in West-Vlaanderen!

Inderdaad! We worden trouwens aangeduid als eerste van West-Vlaanderen, maar de minister gaf mee dat we eigenlijk samen met de Vlaamse Ardennen hadden ingediend en dat beide erkenningen gelijktijdig werden ondertekend. We zijn dus eigenlijk ook de eerste van Vlaanderen! Alle gekheid op een stokje: je haalt er geen trofee mee en is het was geen doel op zich. Het bewijst wel dat onze diensten dit traject uitermate vlot hebben afgehandeld tegenover andere gemeenten. Onze inwoners kunnen dus op hun beide oren slapen.

Als schepen bevoegd voor Wonen ziet u nu ook verschillende diensten samensmelten. Een vereenvoudiging die u wellicht toejuicht?

Dat klopt. Als schepen ben ik nauw betrokken bij alles wat Wonen betreft. Ik ben voorzitter van het Sociaal Verhuurkantoor dat in een volgende fase zijn woningen zal invoegen in !Mpuls Menen-Wervik. Ik zit als schepen met raadgevende stem in de raad van bestuur en het directiecomité van !Mpuls Menen-Wervik en ben voorzitter van het IGS.

De fusie zorgt in die zin wel voor een vereenvoudiging voor alles wat met sociaal wonen te maken heeft. Er is vanaf nu maar 1 aanspreekpunt meer. Alle diensten zullen ook samen zitten in één gebouw waar ook de Menense huisvestingsdienst zijn kantoor heeft. Het is een efficiëntieoefening die in principe ook onze slagkracht moet verhogen. Ik wil wel ook aanhalen dat het niet altijd evident is geweest, bijvoorbeeld voor het SVK (Sociaal Verhuurkantoor). Een volgende uitdaging is de opsplitsing van het Sociaal Verhuurkantoor in drie delen (Menen, Ieper en Roeselare) en een invoeging van de woningen van Menen en Wervik van het SVK in !Mpuls Menen-Wervik. Dit zal ook een aanpassing vragen voor de woonmaatschappij nu ze ook woningen, waarvan ze geen eigenaar zijn, zullen moeten beheren en verhuren. Bovendien is ook de doelgroep tot op heden anders. Het SVK had tot nu vooral aandacht voor mensen in woonnood. Het samenbrengen van de wachtlijsten en toewijzingen aan de mensen die in aanmerking komen en een woning nodig hebben wordt een volgende uitdaging.

Welke implicaties heeft deze fusie voor het sociaal woonbeleid in Menen, Lauwe of Rekkem?

Met de nieuwe woonmaatschappij willen we vooral koers houden. In de beleidsnota van Team 8930 pleiten wij voor een kwalitatieve verbetering van het aantal sociale woningen, eerder dan het aantal sociale woningen te verhogen. De projecten van !Mpuls de laatste jaren met vernieuwbouw en aankoop goede woningen bewijst dit. We willen verder werk maken van een hoge woonkwaliteit voor onze huurders. Het is daarom goed dat we met Wervik in zee kunnen gaan waar er een vergelijkbaar woonaanbod is en de inwoners soortgelijke noden hebben. Het uitganspunt van de nieuwe woonmaatschappij !Mpuls Menen-Wervik is dat onze huurder centraal staat. Dat is onze taak !