Minister van Wonen opent vernieuwd Allegro

Op 26 november 2019, over deze onderwerpen: Patrimonium en AGB, Wonen

Het Nieuwsblad/Regionaal: Kortrijk-Waregem-Menen,

Di. 26 Nov. 2019, Pagina 4

Eind oktober verhuisde de dienst Huisvesting van de stad Menen naar Allegro. Het voormalige rusthuis De Feniks heeft zo tal van nieuwe bewoners. Afgelopen weekend werd het vernieuwde gebouw officieel geopend.

Het voormalig rusthuis de Feniks in de Volkslaan in Menen heeft sinds de opening in 1982 een hele metamorfose ondergaan. De laatste bewoners verhuisden in 2016 richting de nieuwbouw Andante aan de overkant en maakten plaats voor verschillende initiatieven.

Afgelopen weekend vond de officiële

opening van het onder handen genomen gebouw plaats in aanwezigheid van Vlaams minister van Wonen Matthias Diependaele (N-VA). Huisvesting neemt dan ook een belangrijk deel van het gebouw in. “Het is eigenlijk een voorbeeld van hoe we het gebruik van stadspatrimonium in de toekomst willen zien evolueren: multifunctioneel en gedeeld door verschillende partijen”, weet schepen van Patrimonium Renaat Vandenbulcke (N-VA).

Deze zomer werden daarvoor nog een laatste deel renovatiewerken afgewerkt. Eind oktober kon dan ook de dienst Huisvesting van de stad Menen verhuizen naar het gebouw. “Wat meteen ook het signaal was om er het centraal woonloket te installeren”, zegt burgemeester Eddy Lust (Open VLD).

Zeven externe diensten - MS-Huis, BOV-coaches, het sociaal verhuurkantoor, de Woonclub, Agentschap Integratie en Inburgering, het Huis van het Nederlands en Dienst Ondersteuningsplan (DOP) houden er bovendien hun zitdagen. “Met nog een drietal zalen die we ter beschikking stellen, willen we nog sterker inzetten op de samenwerking tussen interne en

externe diensten en socio-culturele verenigingen.”

Vredegerecht

Toen sociale huisvestingsmaatschappijen Ons Dorp en Eigen Haard is Goud Waard in 2017 werden eengemaakt tot Impuls. Om alles vanuit een centraal punt te kunnen organiseren werd een plekje gereserveerd in het voormalige rusthuis. “Na een grondige reservatie konden we er midden 2018 onze intrek nemen”, zegt Sonny Ghesquière, directeur van Impuls.

Op de eerste verdieping bevindt zich sinds eind vorig jaar het vredegerecht. Toen de FOD Justitie moest vertrekken uit het gebouw aan de Grote Markt, moest een nieuwe stek gevonden worden. Het Lokaal Dienstencentrum Allegro is er intussen ingeburgerd en ook het regiohuis van Kind en Gezin kreeg er een ruimte ter beschikking.

Joerie Dewagenaere ■