Gemeenteschool Barthel neemt nieuwe lokalen in gebruik

Op 9 november 2015, over deze onderwerpen: Onderwijs

"Nadat onze Gemeentelijke Basisschool Barthel in Rekkem eerder al 3 nieuwe klaslokalen en een polyvalente zaal Barthel kreeg, kennen we nu ook de voltooiing van de 2de fase van de verbouwingswerken: vandaag werden vier nieuwe klassen en een nieuw opvanglokaal in gebruik genomen", zegt burgemeester Martine Fournier.

“Dankzij de financiële steun van de ouderraad en Barthel vzw werden ook de burelen en de nieuwe lerarenkamer aangepast. Vele vrijwilligers stelden alles in het werk om dit in de voorbije vakantieweek te klaren. Vandaag heeft iedereen zijn eigen werkplek en daar hadden we nooit van durven dromen, “ vult directeur Tom Vandamme aan.

Wat vooraf ging

Het postgebouw en de verouderde woning ernaast boden een unieke kans om de infrastructuur van onze Gemeentelijke Basisschool Barthel in de Moeskroenstraat in Rekkem uit te breiden en te optimaliseren. Die opportuniteit werd benut: de school werd flink opgewaardeerd met 3 klaslokalen. Er kwam ook een polyvalente ruimte van 350 m² bij die bij de opening in 2013 de naam Barthel kreeg. Dit werd in juni van dit jaar ook de nieuwe naam van de hele school.

Na die eerste fase zijn de lagere klassen naar nieuwe lokalen verhuisd. In de refter werd een nieuw lokaal gerealiseerd door de ouderraad en de leeggekomen klassen werden door de stad gerenoveerd. De mezzanines werden verplaatst en op 1 september 2013 konden de kleuters hun intrek in nieuwe klassen nemen. De samenwerking van de technische diensten van de stad Menen en het OCMW en de vrijwilligers van de ouderraad was uniek.

Vandaag, na de realisatie van fase 2 kunnen de kleuters hun intrek nemen in de nieuwe, ruimere kleuterlokalen en kregen de gerenoveerde lokalen een nieuwe bestemming. Zo beschikt het personeel over een ruimere lerarenkamer en zitten ook de leerlingen van het eerste leerjaar op een nieuwe plek. Er is nu ook een polyklas die voor verschillende doeleinden gebruikt kan worden, voornamelijk levensbeschouwelijke vakken, muzische vorming en zorg.

3de fase verbouwingswerken

Schepen voor Patrimonium Tom Vlaeminck: "In juni 2014 startten de werken voor de 2de en laatste fase van de verbouwingen met de afbraak van de bestaande kleuterklassen en de schoolopvang achteraan het schoolgebouw. Daar kwamen 4 nieuwe kleuterklassen, een fietsenberging en een bijkomende bergruimte in de plaats. Binnenkort verleggen we ook de schoolingang van de drukke Moeskroenstraat naar de verkeersluwe zijkant, dit noemen we intussen de 3de fase."

“De nieuwe schoolingang zal bereikbaar zijn via de toegangsweg van de Halluinwegel, een zijwegel van de Moeskroenstraat, aan de rechterkant een paar tientallen meters voor het schoolverbouw (komende vanaf de Plaats). In die zone komt dus een veilige ingang, vooral bedoeld voor de kinderen die met de fiets naar school komen. Er komt ook een zoen&vroem-zone voor ouders die hun kinderen met de wagen brengen. De voetweg achter de Moeskroenstraat wordt doorgetrokken tot aan de school. We voorzien ook extra parkeergelegenheid langs de toegangsweg waar ook het centrum van Rekkem baat bij heeft. We vermoeden dat deze werken begin 2016 hun voltooiing zullen kennen,” aldus schepen van openbare werken Dirk Vanholme.

De 4 nieuwe kleuterklassen zijn minstens even ruim als de afgebroken klassen, 2 ervan kregen zelfs een mezzanine als extra speel- en leerruimte. Per 2 klassen is eveneens een specifiek voor kleuters uitgerust sanitair blokje (1 ervan is bijvoorbeeld van een doucheruimte voorzien). Onder de nieuwe klassen is bovendien een fietsenberging voorzien, die rechtstreeks aansluit op de nieuwe ingang van de school. Daarnaast is er nog ruimte voor een kelderberging. De kinderopvang verhuisde naar het vrijgekomen klaslokaal naast het sanitair blok kant speelplaats. Tussen het nieuw gebouwde blok en de bestaande gebouwen werd een overdekte zone geplaatst als verbinding tussen beide die ook als overdekte buitenspeelzone dienst kan doen.

"Het project werd geraamd op 1.300.000 euro (excl. erelonen en BTW) en wordt voor 70% gesubsidieerd door Agion, het Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs. We hadden graag het nieuwe schooljaar in de nieuwe gebouwen gestart, maar dat was niet mogelijk. Uiteindelijk is het hele project toch vlot verlopen en hadden de kinderen altijd een veilige plek om te spelen en te leren," voegt schepen voor Onderwijs Griet Vanryckegem er nog aan toe.

Gemeenteschool Barthel neemt nieuwe lokalen in gebruik