N-VA Menen

Bouw woonzorgcentra moet gegarandeerd worden

Op 15 januari 2011

MENEN - De bouwvergunning voor het WZC Andante in Menen is in orde. Als het OCMW-budget en het meerjarenplan goedgekeurd zijn, kunnen de werken starten. Ook de vergunning voor het WZC Ceres in Lauwe is klaar, maar daar betwist een buur die vergunning.
Het OCMW heeft de jongste jaren heel wat uitgegeven aan de bouw van de serviceflats Moderato, de dienstencentra Allegro en Dorpshuis, het administratief centrum van het OCMW en De Pelikaan, een dagcentrum voor volwassen andersvaliden. De volgende jaren staan er nog grote uitgaven gepland met de woonzorgcentra Andante en Ceres, die de bestaande rusthuizen Feniks en Hof Ter Linden (Menen) en Sint-Gerardus (Lauwe) moeten vervangen.

'De werken voor Andante voor 180woongelegenheden en acht kortverblijven moeten voor eind dit jaar aanvangen of we verliezen onze subsidies', zegt voorzitster Heidi Demeulenaere (Open Stad). 'De bouwvergunning voor Ceres met negentig woongelegenheden en drie kortverblijven hebben we ook al in ons bezit, maar een buurman betwist die vergunning. Volgens hem zullen de bewoners van de kamers op de hoogste verdieping vrije inkijk hebben in zijn woning. De Raad voor Vergunningsbetwistingen moet daarover een uitspraak doen. Maar op 31december2014 moet de eerste fase voltooid zijn, willen we de subsidie niet aan onze neus voorbij zien gaan. Dat betekent dat we halfweg volgend jaar moeten kunnen beginnen met de werken.'

De jongste maanden liet burgemeester Gilbert Bossuyt (SP.A) niet na om het OCMW-meerjarenplan 2011-2013 af te schieten. 'Deze week hebben we een informele OCMW-raad belegd waarop we ook een aantal vertegenwoordigers van de politieke fracties die in het OCMW zijn vertegenwoordigd, hebben uitgenodigd. We hebben de huidige situatie en de toekomst van het OCMW geanalyseerd', aldus Demeulenaere.

Recent werd meermaals beweerd dat het OCMW van Menen meer kost dan OCMW's in vergelijkbare gemeenten. 'De toelage van de stad aan het OCMW komt overeen met 175euro per inwoner. In vergelijkbare gemeenten is dat 221euro. Toegegeven, het is wel meer dan het Vlaams gemiddelde van 111euro. Ook het aantal personeelsleden is hoger dan in vergelijkbare gemeenten. Maar die hebben dan ook geen drie centra met zoveel woongelegenheden. Wij hebben er 118,7 per duizend inwoners, ruim het dubbele van het gemiddelde in Vlaanderen (57,9).'

OCMW-raadslid Renaat Vandenbulcke (N-VA) is duidelijk: 'We moeten die centra bouwen of straks hebben we geen opvang meer voor onze senioren. Het zorgstrategisch plan werd al in de jaren negentig goedgekeurd. Iedereen wist dat die zware uitgaven eraan kwamen. In normale omstandigheden moet een zorgbehoevende bejaarde nu al anderhalf jaar wachten om bij ons een eenpersoonskamer te kunnen betrekken.'

De OCMW-voorzitster doet een oproep aan iedereen om de rust te laten terugkeren. 'Het OCMW kan niet zonder het stadsbestuur en de stad heeft een goed werkend OCMW nodig.'

Bron: Het Nieuwsblad