40 kunstenaars herdenken WO I met werken tussen Menen en Ieper

Op 3 maart 2016, over deze onderwerpen: Cultuur

40 kunstenaars zullen langs de N8 tussen Menen en Ieper kunstwerken en installaties plaatsen om de Menin Road/ Ypernstrasse van WO I te herdenken. Johan Tahon, van Menense komaf, is de curator van dit kunstparcours.

Het was Jan Yperman, directeur van cc De Steiger in Menen, die naar het Meense stadsbestuur stapte met de vraag om ook in die streek de Eerste Wereldoorlog te herdenken. "Op een unieke manier", aldus schepen van Cultuur Griet Vanryckegem (N-VA). "Daarom werd het idee gelanceerd om de N8, die in de oorlog de Ypernstrasse (door de Duitsers) of Menin Road (door de Engelsen) werd genoemd, als rode draad te gebruiken."

Langs deze weg werd een kunstparcours uitgestippeld waaraan 40 kunstenaars uit binnen- en buitenland deelnemen. Ze doen de vier gemeenten aan: Menen, Geluwe, Geluveld en Ieper. Curator Johan Tahon en Jan Yperman hebben het project de voorbije drie jaar voorbereid.

Locaties

In Menen zijn het stadsmuseum 't Schippershof, het stadhuis, de Sint-Franciscuskerk en de academie voor muziek en woord de trekpleisters. Andere locaties zijn de hooiweide en het oud-gemeentehuis, het restaurant Oud-Stadhuis en het gemeentepark van Geluwe.

In Geluveld komen er installaties in het kasteelpark, de Sint-Margaretakerk, het schoolhuis en een hooiweide zijn daar de locaties. En in Ieper gaat het om het kraterbosje, café Het Kanon, Huize Jozef en het In Flanders Field Museum.

Boek

Vorig jaar werd over de Menin Road/Ypernstrasse een boek voorgesteld waaraan diverse auteurs uit de regio hebben meegewerkt.

Bron: N.N. op kw.be