100€ combitaks

Op 25 juni 2018, over deze onderwerpen: Politie en Veiligheid, Politieraad

N-VA kiest voor een veilig Menen

N-VA kiest voor een veilig Menen en daaraan gekoppeld meer blauw op straat.

Als onze politiemensen frequent worden ingezet om dronken personen of personen die zich abnormaal gedragen in onze samenleveing terug thuis te brengen, dan denken wij dat dit niet de veiligheid in onze stad verhoogt. Bovendien denken wij dat de kostprijs hiervan niet ten laste van alle bewoners moet komen. Er gaat namelijk heel wat tijd verloren met dit soort acties, vanaf de oproep over het afhandelen van het werk alsook de opmaak van de PV. Bij de toepassing van deze combitaks geldt het principe van de overtreder betaalt en niet de belastingsbetaler.

Reeds in andere gemeenten van toepassing

"Toen ik vernam dat een gelijkaardig reglement van toepassing is in Kortrijk, wilde ik dit ook voor Menen" weet gemeenteraadslid Anouschka Decaluwe. "Een taks van 100€ maakt duidelijk aan de burger dat we dit soort overtredingen niet aanvaarden en willen we de burger wijzen op zijn of haar verantwoordelijkheid".

Oppositie stigmatiseert sociaal zwakkeren

De oppositie opperde dat de N-VA hiermee sociaal zwakkeren probeert te viseren. Wij gaan hier helemaal niet akkoord mee en weigeren te geloven dat het alleen sociaal zwakkeren zijn die overlast veroorzaken. We vinden het nogal stigmatiserend om deze groep van mensen te koppelen aan overlast.