100 jaar sociaal wonen in Menen

Op 13 oktober 2021, over deze onderwerpen: Wonen
Renaat Vandenbulcke

Schepen van Wonen Renaat Vandenbulcke (N-VA) mocht bij de viering van 100 jaar Sociaal Wonen in Menen, Lauwe en Rekkem het woord richten tot de aanwezigen. Hij dankte de organisatie en medewerkers voor de fijne samenwerking en wees hierbij op het belang van betaalbare en kwaliteitsvolle woningen voor de inwoners.

Beste aanwezigen

Ook ik wil jullie op mijn beurt van harte welkom heten op de officiële ontvangst in ons stadhuis ter gelegenheid van 100 jaar sociaal Wonen in Menen, Lauwe en Rekkem.

Als schepen bevoegd voor huisvesting en wonen ben ik verheugd dat door deze verjaardag de woonmaatschappij Impuls en haar verwezenlijkingen in de verf worden gezet. Voor heel wat inwoners in onze stad hebben hun verschillende projecten in de afgelopen 100 jaar een enorme impact gehad op hun leven.

Met het woonbeleid van Team8930 kiezen we ervoor om via sociale huisvestingsmaatschappij Impuls en het Sociaal Verhuurkantoor de Woonsleutel, kwaliteitsvol wonen centraal te zetten. Betaalbare en kwalitatieve woningen zijn een ongelooflijk belangrijke basis voor de toekomst voor elk van onze inwoners en het is dan ook letterlijk van levensbelang hier als stadsbestuur werk van te maken.

Om dit te bereiken werden vroeger hele sociale woonwijken aangelegd. De tentoonstelling die gisteren en vandaag plaatsvond, bood inzicht in de werkwijze van het verleden. De visie op de maatschappij evolueert echter, en gelukkig maar. Vandaag de dag kiezen we ervoor om in te zetten op diverse projecten in verschillende wijken in de 3 deelgemeenten. We hebben zo een gediversifieerd aanbod waarbij ook de sociale mix en het samenleven hun plaats krijgen, waarmee we segregatie proberen het hoofd te bieden. Zo waren er de laatste jaren nieuwbouwprojecten zoals het project met flats voor andersvaliden en levenslang wonen in de Guido Gezellelaan, de vervangingsnieuwbouwen in de Kersenlaan, de aankoop van een nieuw appartementsgebouw met 20 appartementen in de Lauwbergstraat in Lauwe, voor een eerste maal via het systeem "Aankoop goede woningen" en ook enkele projecten waarbij Impuls mee inzet op stadskernhernieuwing. DIt zijn slechts enkele voorbeelden van projecten die echt mogen gezien worden.

Ook organisatorisch is er een evolutie geweest, zelfs recent nog. 'Ons Dorp' uit Menen, en 'Eigen Haard is Goud Waard' uit Lauwe-Rekkem smolten samen in juni 2017. Impuls was geboren. Het zorgt ervoor dat we gemakkelijker een uniform beleid kunnen voeren in onze stad. Vooruitstrevend, als je kijkt naar het Vlaams regeerakkoord, en we mogen wat mij betreft dan ook een pluim steken op onze 'Impulshoed'!

De verplichte hervorming van de woonmaatschappijen door Vlaanderen legt immers op dat er in de nabije toekomst maar één woonmaatschappij per stad of gemeente meer kan zijn. Bovendien moeten die maatschappijen een minimumaantal van 1000 woningen hebben. Op de afgelopen gemeenteraad van 6 oktober werd dan ook beslist dat wij als stad aan de bevoegde minister het advies geven om Impuls, de woningen van het Sociaal Verhuurkantoor De Woonsleutel en de resterende woningen van het Vlaams Woningfonds samen te brengen onder 1 Menense woonmaatschappij. Met een patrimonium van meer dan 1600 woningen in Menen, Lauwe en Rekkem voldoen we ruimschoots aan de opgelegde criteria. We hoeven hierdoor niet op zoek te gaan naar externe partners en kunnen de eigen klemtonen van Menen blijven vooropstellen.

De leiding van Impuls is in deskundige handen van directeur Sonny Ghesquiere, die samen met zijn team de afgelopen jaren bewezen heeft een loyale huisvestingspartner te zijn voor onze stad. Vanuit hun thuishaven in de Volkslaan staat Impuls dus ook de komende jaren paraat voor de sociale huurders in onze stad. Enkele jaren geleden zorgden zij zelfs nog (vergeef mij het woord!) voor de impuls bij de renovatie en omvorming van het Feniksgebouw en lokaal dienstencentrum. De nabijheid van de Dienst Huisvesting in hetzelfde gebouw en het sociaal huis aan de overkant van de straat, zorgen voor een erg vlotte samenwerking en grote meerwaarde om het centraal woonloket van onze stad verder uit te bouwen. Het was trouwens ook een meevaller voor het vredegerecht dat we zo in Menen konden houden.

Ik sluit gaag af door, in naam van het stadsbestuur, de volledige organisatie en haar medewerkers een gelukkige verjaardag te wensen en dank hen uitdrukkelijk voor de fijne samenwerking

Het moge duidelijk zijn: na 100 jaar geschiedenis is Impuls ook klaar voor de toekomst!

Dank voor jullie aandacht

Schepen van Wonen