Werken uitbreiding academie volop aan de gang

Op 22 december 2022, over deze onderwerpen: Onderwijs, Patrimonium

De Stedelijke Academie voor Muziek en Woord van Menen wordt uitgebreid. Het gebouw in de Yvonne Serruysstraat krijgt er een extra uitbouw bij. “De stad doet een forse inspanning voor het kunstonderwijs door ongeveer 750.000 euro te investeren in deze nieuwe vleugel,” zegt schepen van Patrimonium Renaat Vandenbulcke.

Met de uitbreiding realiseren we nieuw sanitair, een nieuw secretariaat, berging en in totaal drie nieuwe leslokalen. Het huidige auditorium wordt een multifunctionele zaal voor toonmomenten en andere activiteiten. De academie, de leerlingen en leerkrachten, krijgen zo extra ademruimte,” geeft schepen van Patrimonium Renaat Vandenbulcke mee, die wekelijks de werfvergaderingen opvolgt. De totale kosten worden geraamd op een bedrag van om en bij de 750.000 euro.

Het grote aantal leerlingen zorgde voor een grote druk op de beschikbare ruimte in de academie voor Muziek en Woord. Het stadsbestuur maakte daarom de keuze tot uitbreiding. “De werken zorgen momenteel natuurlijk voor minder ruimte dan voordien. Voorlopig kunnen onze leerlingen en leerkrachten daarom terecht in een containerklas en de gebouwen van de technische dienst om de weggevallen ruimte op te vangen” zegt schepen bevoegd voor het kunstonderwijs Griet Vanryckegem. “We mikken op september 2023 om de werken af te ronden, zodat de academie volgend academiejaar deze nieuwe lokalen en ruimtes van in het begin kunnen meenemen in hun planning.”

“Het is ook de bedoeling om de lokalen in de nieuwe vleugel ook multifunctioneel te laten gebruiken voor andere activiteiten van andere verenigingen en organisaties. Dit past perfect in de visie van het stadsbestuur om stadsaccomodatie zo polyvalent mogelijk te maken”, besluiten de beide schepenen.