Opening OC Het Applauws

Op 24 september 2021, over deze onderwerpen: Bibliotheken, Cultuur, Patrimonium
Renaat Vandenbulcke

Op vrijdag 24 september kon OC Het Applauws plechtig geopend worden. In een week vol activiteiten werd het gebouw door de Lauwenaars meteen in de armen gesloten. Schepen bevoegd voor het AGB (Autonoom Gemeentebedrijf) Renaat Vandenbulcke (N-VA) kon na de burgemeester het woord richten tot de aanwezigen.

Ontmoetingsplaats
Tien jaar na de definitieve vastlegging van het RUP Leiestraat, aanstelling van DB-architecten en bijna vier jaar na de eerste graafwerken in 2017 kon OC Het Applauws in Lauwe officieel geopend worden. "Een periode met voor- en tegenspoed: de coronacrisis en de problemen met het dak van de grote zaal zorgen voor heel wat vertraging. Ook vandaag kan de grote zaal nog niet gebruikt worden door een juridisch geschil met de hoofdaannemer", opent de schepen.

"Met de bouw van een ontmoetingscentrum deed onze stad via het AGB een forse inspanning van toch ongeveer 5 miljoen euro. We kozen met het stadsbestuur dan ook voor een veelzijdige invulling. Zoals de burgemeester reeds zei: niet alleen is het een prachtige infrastructuur voor het rijke verenigingsleven, het is ook een cultuurhuis voor CC De Steiger en de nieuwe thuis van de bibliotheek Lauwe.

Het is daarnaast ook de nieuwe stek voor de wijkagenten én het administratief centrum voor de Lauwenaar, voor wie we zo dienstverlening dicht bij huis voorzien. Zowel voor burgerzaken, huisvesting als pensioenen kan men in het Applauws terecht. Op 24 juni van dit jaar mochten we dan ook de officiële erkenning van het OC Lauwe als lokaal dienstencentrum ontvangen zodat het plaatje volledig rond is", geeft hij mee.

Hij gaat verder: "Net als onze twee andere erkende dienstencentra willen we ook hier streven naar een ontmoetingsplaats waar gezorgd wordt voor recreatie, informatie en dienstverlening. We beogen een samenhangende én buurtgerichte aanpak van wonen, zorg en welzijn met als ultiem doel het verhogen en versterken van de levenskwaliteit via sociale cohesie."

Het gebouw
Ook de structuur en indeling van het nieuwe gebouw worden aangehaald. "Het ontmoetingscentrum heeft een duidelijke en logische flow voor zowel publiek als personeel en dit voor alle aanwezige functies binnen het gebouw. Het inplantingsniveau van het gebouw is ingegeven door de niveaus van de omliggende bebouwing. Het gebouw richt zich volledig naar het plein, overbouwde gedeeltes zorgen voor een beschermde inkom," vertelt Vandenbulcke. "We streven ernaar om in 2022 het plein verder af te werken."

"De compacte en eenvoudige structuur resulteert in een beperkt volume, wat op zich zowel voordelen naar energieverbruik als naar bouwkost genereert. Aan de andere zijde vormt het de gevel van een park. Het gebouw heeft een uitkijk over de groenzone en de Leie door de beglazing van een groot deel van de zaal. De dakvorm verwijst naar de helling van het terrein. De aanwezige niveauverschillen en de hellingen van het terrein komen terug in de vormgeving van het gebouw."

"De keuze van de materialen is bewust sober: een betonnen onderbouw en een bovenbouw afgewerkt met cortenstaal, uniform van kleur om een monolithisch geheel te verkrijgen", geeft de schepen aan. "Dit wordt gecombineerd met een sokkel in architectonisch beton en een groendak, niet alleen voor zijn ecologisch aspect, maar ook omwille van het zicht erop vanuit de aanwezige appartementen rond het ontmoetingscentrum."

Het gebouw is integraal toegankelijk voor anders mobiele mensen. Alle niveaus zijn bereikbaar met een lift en op de verdiepingen zijn geen onderlinge niveauverschillen. En - over toegankelijkheid gesproken - door in te zetten op het Open Bib-systeem is de bibliotheek nu ook veel langer geopend. Ook wanneer er geen personeel aanwezig is kan je boeken lenen of terugbrengen. Uniek in onze regio.

De vormgeving van het gebouw is bewust sober gehouden, maar toch voldoende attractief en heeft niet de pretentie zich te manifesteren ten overstaan van het bestaande bedrijfsgebouw en de aanwezige appartementen. Het gebouw zal immers zijn uitstraling en waarde krijgen door de invulling, de beleving, de activiteiten én de mensen.

Dank aan de Lauwenaars en medewerkers
"Walt Disney zei ooit: “Je kunt ontwerpen en creëren en de meest prachtige plek in de wereld bouwen. Maar je hebt mensen nodig om die droom waar te maken.”

De uitgebreide openingsweek bewijst alvast dat die mensen in Lauwe aanwezig zijn, zowel voor als achter de schermen. Ik wil iedereen dan ook, ook in naam van het stadsbestuur, van harte bedanken voor hun creativiteit om dit gebouw een mooie start te bezorgen. Ik dank ook Tom Vlaeminck, mijn voorganger als schepen van het AGB die destijds het dossier heeft opgestart. En ten slotte ook veel dank aan Henk Wekking die, als directeur van het AGB, ettelijke uren aan dit dossier heeft gespendeerd.

Ik dank u voor uw aanwezigheid en geniet nog van deze fijne avond", sluit schepen Renaat Vandebulcke af.

Reportage
Eerder op de dag bracht ook Focus & WTV een bezoek aan de het Applauws. De reportage kan u bekijken door hier te klikken: reportage.