Nieuwjaarsreceptie voor stadspersoneel

Op 4 januari 2013

MENEN - Voor het nieuwe schepencollege was het daags na de eerste gemeenteraad al opnieuw verzamelen geblazen. Traditioneel wordt het stadspersoneel ontvangen voor het overmaken van de nieuwjaarswensen. Voor kersvers burgemeester Martine Fournier was het ook meteen eerste publieke optreden. graag geven we haar eerste toespraak weer.

Geachte collega’s,

Geachte gemeenteraadsleden, OCMW raadsleden,

Geachte personeelsleden van Stad Menen, genodigden

De maand januari is vernoemd naar de oude Romeinse god Janus. Janus was de god van de doorgang, van het openen en sluiten van deuren, van het begin en van het einde. Hij wordt traditioneel afgebeeld met twee hoofden. Eentje dat kijkt naar het verleden, het andere gericht op de toekomst. De symboliek aan het begin van een nieuw kalenderjaar is duidelijk.

Bij de overgang van 2012 naar 2013 lijkt deze mythologische achtergrond nog meer dan anders van toepassing te zijn. De verkiezingen van 14 oktober hebben in Menen een electorale aardverschuiving teweeg gebracht. Een nieuwe, onuitgegeven tripartite van CD&V, N-VA en openVLD sloeg de handen in elkaar en vormt een ambitieuze coalitie die Menen, Lauwe en Rekkem de komende zes jaar zal besturen.

Met de start van het nieuwe jaar 2013, begint dus tegelijk een compleet nieuw politiek hoofdstuk in onze stad. Vooraleer we, brandend van ambitie, aan de eerste pagina’s van ons nieuwe verhaal beginnen, wil ik echter nog even stilstaan bij wat voorbij is.

De laatste jaren waren niet de gemakkelijkste binnen de Menense politiek. De communicatie binnen de meerderheid liep mank, de sfeer was niet echt optimaal te noemen en dat straalde, logischerwijze, ook af op het beleid. Dit valt moeilijk te ontkennen. Los daarvan echter had ik toch graag een woord van dank gericht aan mijn voorganger, Gilbert Bossuyt. Als Vlaams Minister van Mobiliteit, Openbare werken en Energie, als federaal en Vlaams parlementslid en ook als burgemeester van Menen met 18 dienstjaren op de teller heeft hij onmiskenbaar zijn stempel gedrukt op het beleid in Menen, Lauwe en Rekkem. Onze visie mag dan wel verschillen, mijn respect voor dergelijke politieke carrière is gemeend.

De Menenaars hebben echter gekozen voor een andere stijl, een frisse wind, een nieuw team.

Ons uitgangspunt is even helder als eenvoudig: een open bestuur met duidelijke doelstellingen en eerlijke communicatie. Een beleid op maat van onze verschillende kernen. Menen, Lauwe en Rekkem vormen wel één stad maar ze hebben elk hun eigen karakter. Elke kern veronderstelt specifieke prioriteiten en dito aanpak. Dat zal zich ook weerspiegelen in het beleid.

Onze stad is een stad met oneindige mogelijkheden. Op veel plaatsen is het er aangenaam wonen, werken en spelen. Ons verenigingsleven is rijk en zorgt voor verbondenheid, leute en plezier. Talrijk zijn onze ondernemers én onze kansen op werk.

Toch zijn onze uitdagingen niet gering. De troeven die onze grensstad van oudsher kenmerken zijn, vooral in Menen zelf, nadelen geworden. Ons open karakter komt onder druk door een té grote immigratiestroom. Onze grens is bijna synoniem geworden met criminaliteit. Taal verbindt niet meer maar werkt als een rem op integratie en vooruitgang.

De laatste jaren werden vele, soms heel waardevolle, initiatieven genomen om het tij te doen keren.

Het blijkt echter nog onvoldoende. Deze coalitie heeft de onstuitbare ambitie om een langetermijnvisie te ontwikkelen en Menen, Lauwe en Rekkem terug de uitstraling te geven die ze verdient. Enkel een integrale, allesomvattende aanpak zal de nodige resultaten opleveren.

Dames en heren,

De beleidsambities die het nieuwe College op een rijtje heeft gezet omvatten 100 doelstellingen.

Met stip bovenaan onze prioriteitenagenda staat veiligheid. Als burgemeester, verantwoordelijk voor de politie en de externe betrekkingen wil ik ervoor zorgen dat onze korpsen zich nog beter op hun kerntaken kunnen toespitsen en met meer patrouilles in het straatbeeld aanwezig kunnen zijn. Ik moet u niet vertellen dat het probleem van de grenscriminaliteit stilaan onhoudbaar wordt. De bestaande middelen moeten maximaal worden ingezet en onze specifieke lokale situatie moet blijvend aangekaart worden bij de hogere overheden.

Ons veiligheidsbeleid steunt op een gezonde mix van preventie door onder meer buurtinformatienetwerken op te richten, sensibilisering en sanctionering. Daarbij willen we verstandig gebruik maken van de zogeheten GAS-boetes.

De motor van een gemeente is haar lokale economie. Eerste schepen Eddy Lust, bevoegd voor lokale economie en ondernemen, onderschrijft deze stelling en gaat voor een actieve stad met waardige jobs en een bloeiend economisch leven. Er wordt een onafhankelijke manager lokale economie aangesteld. Er komt een KMO-loket en de gemeente zal lokale samenwerkingen tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt actief ondersteunen.

Schepen Tom Vlaeminck neemt binnen het College het luik ‘wonen’ voor zijn rekening. Hij wil vooral inzetten op het verbeteren van de kwaliteit van onze woningen door mensen te steunen die duurzaam renoveren en door actief leegstand en verkrotting te bestrijden. Extra aandacht wordt besteed aan jonge werkende gezinnen en kwaliteitsvolle en gezonde ouderenwoningen.

Een opwaardering van het huizenpatrimonium zal ook repercussies hebben op de instroom van migranten. Een kordatere aanpak door schepen van inburgering Renaat Vandenbulcke van het migranten- en vooral taal- en cultuurprobleem is één van de speerpunten van het nieuwe College. We zullen een integratiedienst oprichten die een centrale rol zal krijgen in het actief inburgeringsbeleid van de stad Menen. Als men deel wil uitmaken van een gemeenschap is kennis van onze taal, het Nederlands, onontbeerlijk. Zoals ik eerder al aanstipte: door taal kan je leren, studeren, winkelen en werken.

Omdat bij een integratie- en inburgeringsbeleid een optimale samenwerking tussen het stadsbestuur en het OCMW van primordiaal belang is, neemt ook Renaat de bevoegdheid van OCMW voorzitter voor zijn rekening.

Hij zal samen met Schepen Berenice Bogaert en later Schepen Caroline Vanraes, bevoegd voor welzijn, ons sociaal programma helpen vormgeven. De ambitie is om de welvaart net als het welzijn van onze kansengroepen gevoelig te verhogen. Dit kan door diegene te activeren die kunnen werken maar soms een klein duwtje nodig hebben zoals beschikbare kinderopvang of budgetbegeleiding. Mensen die moeite hebben om mee te draaien moeten we maximaal opvangen. Een kordate en rechtvaardige aanpak zal het uitganspunt zijn.

Beste aanwezigen,

U zult wellicht al hebben opgemerkt dat onze aanpak van de verschillende beleidsdomeinen telkens wordt gekenmerkt door een gezonde mix van stimuleren van leefbaarheid, inzet op eigen verantwoordelijk waar kan en ondersteuning van de zwakkere waar moet.

Ook onze mobiliteitsvisie is op deze basis geënt.

Schepen Dirk Vanholme, bevoegd voor mobiliteit en openbare werken, legt in zijn beleid de nadruk op een vlotte bereikbaarheid van de centra waarbij aandacht gaat naar de bewoners, de lokale handelaars én de zwakke weggebruiker. Deze laatste komt trouwens centraal te staan wanneer wegen en lokale zwarte punten worden heraangelegd. Er komen beveiligde fietsenstallingen, het fietsennetwerk wordt uitgebreid en geoptimaliseerd en we bekijken de mogelijkheid tot het aanbieden van fietsen in combinatie met gratis lang parkeren.

Schepen Mieke Syssauw die naast milieu ook ruimtelijke ordening en dierenwelzijn voor haar rekening neemt, wil de leefbaarheid van Menen, Lauwe en Rekkem maximaliseren. Met de Leiewerken in aantocht wordt een Masterplan Leie opgesteld en zo een toetsbare visie uitgetekend om dit ingrijpend project succesvol te begeleiden. Door de invoering van het DIFTAR-systeem willen we het oneigenlijk gebruik op de recyclageparken terugdringen. Met de ontvoogding van onze stad zullen de bouwdossiers een snellere afhandeling kennen.

Beste mensen,

Gezondheid én geluk vormen de basis van een goed leven in gemeenschap. Zelfontplooiing, actieve vrijetijdsbesteding en deelnemen aan het verenigingsleven maken een mens rijker. Menenaars zijn doeners én leutemakers. Dit wordt weerspiegeld in het grote aantal verenigingen die in onze verschillende kernen actief zijn.

Als Schepen van cultuur, jeugd, noord-zuid, bibliotheek en onderwijs zal Griet Vanryckeghem, samen met haar collega’s Coppens op evenementen en Lust op sport, een beleid uittekenen dat tegelijk versterkend en verbindend is. Via adviesraden zullen de verenigingen eerst en vooral betrokken worden bij het beleid; er komt een inventarisering van de noden binnen de culturele, jeugd- en sportsector en de reglementering wordt, indien nodig, aangepast en vereenvoudigd. Er zullen feestcheques worden uitgereikt en onze toeristische troeven zullen door de stad nog meer in de verf worden gezet.

De jongeren blijven ook niet op hun honger zitten: jeugdhuizen verdienen extra aandacht, de jeugdsite Park Ter Walle wordt samen met de polyvalente ruimte uitgebouwd en er komen skate-spots om elegant rond te hangen. De kersverse polyvalente zaal van de gemeentelijke basisschool in Rekkem zal naast het gebruik door de school ook plaats bieden aan onze talrijke verengingen. Het nieuwe culturele centrum in Lauwe wordt een huis en een thuis voor heel wat Lauwse verenigingen.

Het slotwoord binnen het nieuwe beleidsakkoord is gewijd aan ons streven naar correct en helder beleid. Onder toezicht van Schepen van Financiën Laurent Coppens wil deze meerderheid besturen als een goede huisvader. De volgende generaties mogen niet opgezadeld worden met onbetaalbare keuzes en begrotingsputten van de huidige bewindvoerders. Een langetermijnvisie wordt ingebouwd in ons beleid op basis van een visienota ‘Masterplan Menen 2030’ die als kapstok zal dienen bij het maken van ver-reikende keuzes.

Als een rentmeester zullen we efficiënt en verstandig met openbare middelen omspringen waarbij het budget elk jaar opnieuw zal moeten worden verantwoord. Daarbij wil ik wel uitdrukkelijk zeggen dat de personenbelasting noch de grondlasten zullen worden verhoogd.

Efficiënt, verstandig en kwalitatief zijn ook de kernwoorden van onze dienstverlening. Er komt een klachtenpunt, een evaluatie van de openingsuren van de gemeentelijke diensten én een tevredenheidsonderzoek bij de bewoners om te kijken waar nog wat schaafwerk nodig is. Voor ICT zal hierin ook een belangrijke taak weggelegd zijn.

Beste personeelsleden,

Met deze nota reikt dit College de hand naar alle inwoners, de bedrijven en de verenigingen om samen werk te maken van haar 100 doelstellingen. Zo kunnen en zúllen we erin slagen om tegen 2018 op elk van de genoemde beleidsdomeinen ernstige verandering en duidelijke vooruitgang te boeken.

Bron: Eric Vanthournout op het Nieuwsblad online