Lianna Mkrtchyan pleit ook voor moderne vrouwelijke voorbeelden in het straatbeeld

Op 4 februari 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Met de invoering van de Sirène Missiaenstraat wordt door het Meense stadsbestuur doelbewust gekozen voor een historische vrouwelijke figuur. Lianna Mkrtchyan (N-VA) sluit zich aan bij deze keuze  en wil dat de stad hier in de toekomst verder op inzet.

“Als trotse feminist keek ik wel op toen Sofie Lemaire in 2019 #meervrouwopstraat lanceerde. De reden voor haar actie was dat slechts 7 procent van alle straatnamen in Vlaanderen die verwezen naar een persoon, verwezen naar een vrouw,” begint Lianna Mkrtchyan, fractieleider van N-VA Menen.

Op historisch vlak bleven heel wat vrouwen en hun betekenis lang onderbelicht. Eén van de gevolgen is dan ook de beperkte erkenning die zij kregen. Tegelijk zijn de reactie hiertegen en de emancipatie van de vrouw niet nieuw. Er is ondertussen een lange traditie van feminisme. “De weg is echter nog niet af. Daarom ben ik zeer verheugd dat we met deze nieuwe straatnaam ook in Menen aansluiten bij de actie die Sofie Lemaire 2 jaar geleden begon,” vult Mkrtchyan aan.

“Bij latere naamswijzigingen of nieuwe straten kunnen we verder zoeken in de eigen geschiedenis van Menen, Lauwe en Rekkem. Onze stad heeft nog boeiende figuren waarvoor publieke erkenning mag bestaan. De bron waaruit we putten kan natuurlijk ook ruimer of hedendaagser. Onze inspiratie voor namen hoeft immers niet lokaal te blijven. Zo is Malala Yousafzai bijvoorbeeld ook erg inspirerend,” suggereert Mkrtchyan. “Met haar doorzettingskracht belichaamt zij de emancipatie van jonge meisjes op het wereldtoneel. Zij is slechts één van de voorbeelden. Het is alvast een zeer positief aandachtspunt en ik hoop dan ook dat we in de toekomst hier aandacht aan blijven schenken.”