Kwaliteitskamer helpt eigenaars op weg met erfgoed

Op 15 september 2020

Kwaliteitskamer helpt eigenaars op weg met erfgoed

Menen heeft sinds kort een kwaliteitskamer bouwkundig erfgoed. Schepen van Erfgoed Griet Vanryckegem vertelt: "De kwaliteitskamer is in de eerste plaats een advies- en gesprekspartner die bouwheren, architecten, stadsdiensten en onafhankelijke experten samenbrengt om tot gedragen ruimtelijke projecten te komen met een meerwaarde voor de stad en haar inwoners.”

Menen is een rijke erfgoedstad met heel wat opvallende en betekenisvolle getuigen van een boeiend en, bij momenten, woelig historisch verleden. Dit rijk en divers erfgoedpatrimonium geeft de stad ongetwijfeld een sterke uitstraling in de regio en daarbuiten.

Schepen Griet Vanryckegem: “Ons erfgoed is een unieke troef die wij wensen uit te spelen als hefboom voor een frisse en hedendaagse stadsmarketing. Tegelijkertijd willen wij eigenaars van erfgoedpanden een flexibel kader bieden en op weg helpen bij het realiseren van nieuwe of vernieuwende kwalitatieve projecten. Erfgoed vormt hierbij een belangrijk aspect, maar is daarom geen beperking voor creativiteit en maatwerk.”

Schepen van Omgeving Mieke Syssauw vult aan: “Als stad zetten wij sterk in op ruimtelijke kwaliteit en moedigen wij bouwheren aan om creatieve en duurzame bouwprojecten te realiseren. De kwaliteitskamer zal bestaan uit een team van experten met praktijkkennis in architectuur, ruimtelijke planning, stedenbouw en erfgoed. Het is de plek bij uitstek om in gesprek te gaan over ruimtelijke kwaliteit, stedelijke identiteit en beeldbepalende projecten.”

Op basis van een aantal criteria geeft de kwaliteitskamer advies over architecturale, stedenbouwkundige en ruimtelijke projecten van om het even welke schaalgrootte. De kwaliteitskamer adviseert zowel opdrachtgevers als het stadsbestuur.

Restauratie hoeve Goed te Boenaerde geeft het goede voorbeeld

Op vandaag zijn sommige eigenaars al bezig met de renovatie of herbestemming van erfgoedpanden. Een mooi voorbeeld vormt de grondige restauratie van de historische hoeve Goed te Boenaerde in de Rekkemstraat. De historische hoeve wordt van kop tot teen aangepakt en volledig in ere hersteld.

“Het verheugt mij te zien dat eigenaars van erfgoedpanden reeds zelf aan de slag gaan met restauratie- en herbestemmingsprojecten. Met de kwaliteitskamer bieden wij hen extra ondersteuning en een klankbord met deskundig advies over hoe om te gaan met onroerend erfgoed", sluit schepen Griet Vanryckegem af.