Inschrijving Techniekacademie Menen start op 6 december

Op 3 december 2014, over deze onderwerpen: Onderwijs

Graag brengen we u op de hoogte van een initiatief dat reeds in verschillende gemeenten/steden een groot succes kent en kinderen van 10 tot 12 jaar op een unieke wijze bij techniek en technologie betrekt. Dit is een nieuw initiatief in samenspraak met het stadsbestuur van Menen en de hogeschool VIVES.

Iedereen weet dat de Vlaamse arbeidsmarkt al jaren met een structureel tekort aan technische en wetenschappelijke profielen kampt. Zelfs in crisistijden raken de vacatures niet ingevuld! Dit is een duidelijk signaal dat er te weinig jongeren voor een technische loopbaan kiezen.

De regering heeft via het STEM-actieplan al een eerste stap gezet om hier iets aan te doen. Maar ook het plaatselijke college van burgemeester en schepenen kan inspelen op de trend om techniek bij de jeugd populair te maken. En dat doet de stad Menen in 2015 dus.

De volledige reeks bestaat uit 12 workshops tussen 7 januari en 1 april 2015 op woensdagnamiddag van 13.30 u. tot 15.30 u. of 16.00 u. tot 18.00 u. Vanaf dan gaan we met 2x 20 kinderen uit Menen aan de slag rond technische topics. In 12 sessies van 2 uur brengen we jongeren op een creatieve manier in contact met chemie, hout, metaal, elektriciteit, kunststof/elektronica, informatica, bouw, biotechnologie... Deze workshops vinden plaats in de hobbyzaal van CC De Steiger, Waalvest. Er is begeleiding door professionele techniekmentoren. Ook een actief bedrijfsbezoek is voorzien en op het einde nodigen we alle ouders uit op een diploma-uitreiking.

Interesse? Schrijf je in

Meld je nu reeds aan want het aantal plaatsen is beperkt tot 40 deelnemers. Interesse laten blijken kan via www.techniekacademie-menen.be inschrijven. De echte inschrijving kan vanaf 6 december. De deelnameprijs van deze workshops bedraagt 50 euro, materiaal en verzekering inbegrepen.

Schepen Griet Vanryckegem: “Zit je dus in het vijfde of zesde leerjaar in Menen? Ben je graag creatief bezig? Wil je mensen helpen en de wereld verbeteren? Kriebelt het om zelf van alles te maken, maar ontbreekt het je aan basiskennis? Dan is de Techniekacademie van Menen ideaal voor jou! In een gezellige sfeer en in een echt technologielabo, zal je heel wat opsteken. Je maakt kennis met gereedschap en materialen, je leert dat techniek vele gezichten heeft en je zal een aantal technische systemen maken.”

Het concept van de Techniekacademie werd reeds succesvol uitgevoerd in 32 gemeenten/steden. Ondertussen zijn ze gegroeid tot 55 gemeenten/steden in West-Vlaanderen, waaronder nu voor de 1e keer ook in de stad Menen.

Voor meer informatie en foto’s kan u terecht op de website van het pilootproject www.techniekacademie.be of op de nationale website www.stem-academie.be en nu ook ondertussen op onze eigen website www.techniekacademie-menen.be.

Iedereen tevreden

We hebben ondertussen 3 bevragingen uitgevoerd: bij de gemeenten/steden waar reeds een techniekacademie was, zijn ze voor 85% positief (wat veel is) en zullen allen opnieuw een academie inrichten. Bij de ouders scoort het initiatief een 9,2/10 (meer dan de helft geeft dus een 10/10!), 98% zal zijn dochter/zoon opnieuw inschrijven en bij de jongeren zelf zijn ze voor 93% positief en willen nog veel meer dan het bestaande aanbod via de techniekacademie.

Dankzij een jarenlange werking in het onderwijs is ons team bijzonder ervaren in het opzetten van technologie-gerichte incentives op regionaal en nationaal vlak. Samenwerking met de respectievelijke ministers Muyters en Crevits zullen onze activiteiten een breed draagvlak geven.

Bij deze Techniekacademie Menen zullen er een aantal technisch gerelateerde bedrijfspartners zijn: geïnteresseerde bedrijven kunnen zich aanmelden (zie meer informatie onder).

Hierbij vermelden we ook speciaal de provincie West-Vlaanderen die via het project ‘flankerend onderwijs’ een serieuze financiële steun verleent aan onze West-Vlaamse Techniekacademie. Alsook een woord van dank voor de Hogeschool VIVES die de organisatie van de Techniekacademie op zich neemt.

Interesse om deel te nemen, laat het weten via www.techniekacademie-menen.be.

Rik Hostyn - wetenschapscommunicator Hogeschool VIVES
Coördinator Techniekacademie West-Vlaanderen -  rik.hostyn [at] vives.be - 0496 54 86 34 en Sabine Poleyn
Peggy Deleu - contactpersoon bij de Stad Menen - peggy.deleu [at] menen.be – 056 529 312