Het Menen van Griet Vanryckegem - Interview Leo

Op 8 februari 2023, over deze onderwerpen: Bibliotheken, Cultuur, Erfgoed

Interview met schepen Griet Vanryckegem in Leo, het magazine voor leden van de N-VA. (Nummer 1, 2023). Interesse in andere interviews? Blader door de verschillende Leo's van de afgelopen jaren via https://www.n-va.be/magazines/2023

Wie Menen bezoekt, waant zich soms in het paradijs. Letterlijk dan, want een van de dorpswijken van de grensstad heet Paradijs. Een beetje verder sta je echter in De Barakken. Men was niet kieskeurig met het benoemen van de Menense wijken. De stad Menen zelf heeft een lange en rijke cultuurhistorische geschiedenis maar was de voorbije decennia wat ingedommeld. Daar komt verandering in, niet het minst dankzij de onverdroten inzet van schepen Griet Vanryckegem.

Er was een heuse stijlbreuk voor nodig. ‘Menen is altijd een belegerde stad geweest: de Spanjaarden, Fransen, Oostenrijkers, Hollanders, Duitsers, ze hebben hier allemaal gezeten. Soms had ik de indruk dat Menen ook op politiek vlak een belegerde stad was, met veel ruzies en constante coalitiewissels. We hebben daarmee tien jaar geleden komaf gemaakt door met de N-VA te streven naar een stabiele coalitie met een duidelijke langetermijnvisie’, vertelt Griet.

Die visie is nu ook in het straatbeeld zichtbaar, met een mooi gerestaureerd belfort en stadhuis, grote Leiewerken, een open en moderne bibliotheek … ‘Ik heb sinds mijn aantreden als schepen tien jaar geleden altijd gezegd: ik wil dat onze inwoners opnieuw trots zijn op hun stad. Menen werd lang vereenzelvigd met negatieve zaken: verloedering, criminaliteit, dofheid. Dat beeld zijn we stukje bij beetje aan het keren. We hebben er ook de troeven voor, zowel cultureel, historisch als economisch. Door de mensen opnieuw een positief gevoel over hun stad te geven, trekken we ook ondernemingen en nieuwe inwoners aan. Zo blijft een stad leefbaar.’

Alles begint bij gezond financieel beleid

Griet heeft de ideale bevoegdheden om het elan van Menen op te frissen: Cultuur, Erfgoed en Onderwijs. Die portefeuille – sinds 2018 aangevuld met Kerkfabrieken – is de perfecte hefboom om het DNA van de N-VA in het beleid van Menen te laten doorsijpelen. ‘Het begint nochtans allemaal met een gezond financieel beleid. We doen bijvoorbeeld qua cultuur nu meer met minder centen. En je moet consequent zijn: je visie laten doordringen op basis van expertise, eerlijkheid en gezond verstand. En natuurlijk zijn cultuur, onderwijs, taal en erfgoed cruciale elementen om het maatschappelijke weefsel te versterken.’

Als leerkracht geschiedenis – Griet geeft nog steeds halftijds les in het college tegenover het stadhuis – beseft ze het belang van historische kennis. Het verhaal van Vlaanderen had ook in Menen gefilmd kunnen worden. ‘Het zou toch al te gek zijn dat we niet mogen vertellen over wat hier vroeger gebeurd is? Dat we die geschiedenis niet in de verf mogen zetten? Na de restauratie van het belfort was het voor mij symbolisch heel belangrijk dat we op 11 juli de Vlaamse Leeuw op de toren lieten wapperen. Ik heb daarvoor echt een strijd moeten voeren. Dat was hier nog nooit gebeurd. Vooral de media hebben blijkbaar een allergie aan Vlaanderen. Maar ik blijf mij daarvoor inzetten. We mogen trots zijn op onze identiteit, los van de politiek.'