Besparen dankzij zachte winter

Op 9 januari 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

KORTRIJK/ZWEVEGEM - TOCH WILLEN GEMEENTEBESTUREN NIET TE VROEG VICTORIE KRAAIEN

Het zachte weer is een financiële opsteker voor de gemeentebesturen. Er moesten amper strooiploegen uitrukken. "Het verschil tussen een harde en zachte winter kan snel 70.000 euro bedragen", zegt de Kortrijkse schepen Axel Weydts (sp.a). Toch wil hij niet te vroeg victorie kraaien.

In Kortrijk moesten strooiploegen deze winter nog maar 5 keer uitrukken. "In de vergelijkbare periode vorig jaar was dat al 19 keer het geval", zegt Axel Weydts. "Dit jaar strooiden we 30 ton zout, goed voor 2.130 euro. Vorig jaar kwamen we met 90 ton zout begin januari al op 6.390 euro. In de strenge winter 2012-2013 werd er 1.051 ton zout gestrooid, dat kostte ons 75.000 euro.

"Strooien kost ons 1.000 euro per strooidag", zegt Daisy Haydon uit Wielsbeke. "Elke dag dat we minder moeten uitrukken is 1.000 euro minder uitgegeven."

"Als het de ganse winter niet zou sneeuwen, sparen we in Kuurne 7.000 euro uit", zegt schepen Francis Watteeuw.

"In Harelbeke hebben we al 5 ton zout aan 5 euro per ton gestrooid sinds het begin van deze zomer", zegt schepen Jacques Maelfait.

In Deerlijk werd in 2012-2013 11.250 euro uitgegeven om de wegen berijdbaar te houden. "In 2013-2014 gaven we 1.125 euro uit, in de winter van 2014-2015 2.450 euro. Deze winter nog maar 375 euro", zegt schepen Jo Tijtgat.

"Een strenge winter kost Waregem een dikke 30.000 euro, een zachte winter 16.000 euro", zegt schepen Maria Polfliet (CD&V). "Het is nog te vroeg om nu al te zeggen dat we véél uitgespaard hebben. Bij de strenge winter 2012-2013 lag het accent ook in januari-februari-maart. Vorige winter zijn we ook haast niet moeten uitrukken in november en december, maar in januari alleen wel weer 100 keer."

"Vorig jaar deze tijd hadden we in Avelgem ook nog maar twee keer gestrooid. Het is dus nog wat vroeg om al van een besparing te spreken. Vorige winter was ook heel zacht: dan zijn we amper 4 keer moeten uitrukken, aan 800 euro per strooibeurt", meldt schepen Koen Van Steenbrugge

"Een strenge winter kost ons 30 tot 40.000 euro", zegt Carine Dewaele, burgemeester in Lendelede. "Dat we nog maar 2 keer moesten uitrukken, scheelt dus inderdaad."

"Tot nu toe was het heel 'goedkoop weer'", zegt schepen Gino Devogelaere uit Anzegem. "Twee jaar geleden, 2012-2013, hadden we tegen deze tijd al 100.000 kilo gestrooid. Nu nog geen korrel."

"Een klassieke winter kost ons 40.000 euro, goed voor 50 à 60 strooidagen. Nu moesten we nog maar één keer de straat op", zegt schepen Marc Desloovere uit Zwevegem.

In Wevelgem worden ook dit jaar weer zakken dooizout verkocht an de bewoners, 5 euro per zak van 25 kilo, geeft schepen Stijn Tant nog mee.

Menen heeft in 2015 goed bespaard volgens schepen Dirk Vanholme.

"We hadden 50.000 euro gereserveerd, maar kochten maar 60 ton zout. Datbetekent een besparing van 46.600 euro."

Bron: Joyce Mesdag op hln.be; Het Laatste Nieuws/Leiestreek, 09.01.2016, p. 43