Barakken en grens centraal op Open Monumentendag

Op 5 september 2023, over deze onderwerpen: Cultuur, Erfgoed

“Op zondag 10 september is het weer zo ver: dan trekt Vlaanderen er voor de 35ste keer op uit op Open Monumentendag. Alles draait dit jaar rond immaterieel erfgoed. Ontdek verhalen en tradities achter onze monumenten die gekoesterd worden, mee evolueren met de tijd en springlevend blijven tot vandaag. Dit jaar willen we in Menen de wijk Barakken en de grens in de kijker zetten. Daarbij focussen we ons dus niet enkel op het verleden maar kijken we ook naar de toekomst. En we werken dit jaar ook samen met buurgemeente Halluin”, nodigt schepen van erfgoed Griet Vanryckegem iedereen uit.

5 om te ontdekken dit jaar op het Open Monumentendag in Menen van 10:00 tot 18:00:

1/ Bezoek aan de gerestaureerde hoeve Haute Cense Menen

De kasteelhoeve Haute Cense op de hoek van de Grondwetstraat en de Prinses Paolalaan werd gerestaureerd. Op Open Monumentendag kan iedereen de gerestaureerde hoeve komen bezoeken.

De kasteelhoeve is na 40 jaar leegstand en verloedering gerestaureerd en wordt een lokaal gemeenschapscentrum voor de wijk de Barakken. De bezoeker kan de hoeve bezoeken en het resultaat van de restauratiewerken bekijken.

2/ Ontdek het verleden van de Barakken

In het straatbeeld van de Barakken hangen een aantal grote foto’s van de Barakken vroeger. De beelden zijn: Het kasteel van Halewijn, de eerste kapel, cinema Bucksom, de velodroom, de kerk, de Leiebrug en kapel en de Rijselstraat.

3/ ‘Wandeling zonder grenzen’ in Halluin

Ontdek het gemeenschappelijk verleden van Menen (Barakken) en Halluin. Een gids neemt je mee in Halluin, vanaf het Delorsplein aan de grens, tot in de Rijselstraat en vertelt jou over de 19de-20ste-eeuwse geschiedenis van Halluin, dat bloeide door het groot aantal grensarbeiders die dagelijks de grens in Menen-Halluin overstaken.

Er zijn drie wandelingen voorzien: om 10:00, 14:00 en 16:00. Op zondag 10 september in het Nederlands. Op zondag 17 december in het Frans, want dan zijn het in Frankrijk 'les journées du patrimoine'.

4/ Bezoek aan de toren van de Sint-Jozefskerk

Voor het eerst in jaren kun je eens de toren van de Sint-Jozefskerk in Menen op. Bovenaan kun je op de promenade een fantastisch zicht krijgen op Menen, Halluin en de regio! Via de diverse trappen (in steen en hout) kun je in verschillende etages - met het orgel, met de klokken, met een mooi zicht op het dakgebinte van de kerk - tot boven op de promenade van de kerk. Daar kun je Menen en de regio uit de hoogte bekijken!

5/ Tentoonstelling 125 jaar Koninklijke Volksharmonie Sint-Jozef Menen

In de Sint-Jozefskerk loopt een tentoonstelling n.a.v. 125 jaar Volksharmonie Sint-Jozef.

"Als schepen van erfgoed verheugd om iedereen in de Barakken rond te leiden. De gekende grenswijk in onze stad toont zijn verborgen hoekjes en historische kantjes op de openmonumentendag. Welkom aan iedereen op de mooie wandellus met als letterlijk en figuurlijk hoogtepunt de klim op de kerktoren van de Sint-Jozefskerk", zegt schepen van erfgoed Griet Vanryckegem.

Bron tekst: stad Menen