Aangepaste digitale bibliotheek ontlening is een succes

Op 17 april 2020
Griet Vanryckegem

Schepen Griet Vanryckegem (N-VA), schepen van cultuur en bibliotheek, startte de digitale ontlening en gespreide afhaling aan de Bib op! Niet-mobiele inwoners krijgen boeken aan huis. Na ontlening gaan ook de boeken even in quarantaine om besmetting te voorkomen. Voor niet-mobiele inwoners leveren we de boeken aan huis.

“Onze bib stapte begin april succesvol over naar een nieuw bibliotheeksysteem dat momenteel in alle Vlaamse bibliotheken geïnstalleerd wordt. Nu dit afgerond is, werd een afhaalpunt opgestart. Zo kunnen onze inwoners in deze bizarre tijden toch nog steeds boeken, strips, tijdschriften, cd’s, dvd’s, games en spellen lenen”, geeft schepen Griet Vanryckegem bevoegd voor de Bibliotheken mee.

Vandaag, donderdag 2 april, leent de bibliotheek dus bibliotheekmaterialen uit door middel van een afhaling. Het afhalen kan iedere werkdag tijdens twee momenten gebeuren, ofwel tussen 11:00 en 12:00 ofwel tussen 17:00 en 18:00.

Schepen Vanryckegem: “We hanteren hiervoor een eenvoudige werkwijze. Je stuurt een mail naar bibliotheek [at] menen.be met daarin de titels van de materialen die je wenst te ontlenen. We vragen ook dat je vermeldt of je de materialen in de voor- of namiddag kan afhalen. Zodra het pakket is samengesteld ontvang je van de bibliotheek een mail met een tijdsblok van 15 minuten waarbinnen je de gevraagde materialen kan afhalen. Wie niet over e-mail beschikt, mag ook bellen naar de bibliotheek op 056 51 58 70. Om veiligheidsredenen wordt er maar 1 persoon binnengelaten in het afhaalpunt in CC De Steiger. En nog goed om weten: onze Thuiszorgdienst zal ook niet-mobiele mensen helpen door boeken of ander materiaal aan huis te brengen.”

Alle beschikbare materialen kunnen uitgeleend worden: boeken, cd’s, films, spellen, tijdschriften… Het is ook mogelijk dat de bibliotheek zelf een pakketje samenstelt, bijvoorbeeld met prentenboeken of thrillers.

“Het is super dat onze inwoners opnieuw over boeken, films of muziek kunnen beschikken om thuis te lezen of te beluisteren. Met deze digitale ontlening en gespreide afhaling houden we ook rekening met de noodzakelijke gezondheidsmaatregelen. Dit blijkt nu al een succes en ook heel wat inwoners worden lid, dus onze bib kan onze tijd thuis helpen overbruggen!”