N-VA Menen overhandigt haar Witboek Veilig Verkeer Menen aan Schepen van Mobiliteit en Verkeer.

Witboek Veilig Verkeer Menen

 

In het kader van haar algemene programma werking voor de komende Gemeenteraadsverkiezingen besloot N-VA Menen voor het beleidsdomein verkeer een interactieve website op te richten. Maandag 02/07/2012 werd alvast een eerste witboek overhandigt aan Schepen van Mobiliteit en Verkeer Martine Fournier op het Stadhuis van Menen. Deze versie van het witboek jan/juni 2012 kunt u onderaan deze pagina downloaden. Klik hieronder op lees meer.

www.veiligverkeermenen.be

Doel van de website is om de inwoners van de Stad Menen de kans te geven te signaleren wat zijzelf ervaren als een verkeersprobleem. Ook kan worden aangeduid wat hierbij aanzien wordt als een prioriteit,- én kan men mogelijke oplossingen aanbrengen. Deze drie peilers zorgen samen voor de toegevoegde waarde waar wij voortdurend op zoek naar zijn. Verandering ja, niet enkel door inspraak, maar ook door uitspraak, de bevolking de kans geven het verschil te helpen maken. Doelstelling is dat op deze wijze het beleid steeds gesteund kan worden in haar opzet voortdurend te verbeteren. Vandaar dat N-VA Menen het niet zomaar heeft over verandering, maar dat wij spreken over “De Kracht Van Verandering”. Door een goede samenwerking meerwaarde creëren en hierbij zorgen voor een merkbaar verschil ten voordele van de bevolking. 

De website werd een succes. In een tijdsverloop van 6 maand werden er 34 verkeersproblemen gemeld. Hierop kwamen er tientallen geschreven reacties binnen en werd er vele honderden malen gestemd. In totaal reeds meer dan 2000 maal. Wij kunnen niet anders of tevreden zijn met dit resultaat. Het is een duidelijk signaal,- dat de bevolking ondanks het vertrouwen die ze aan haar mandatarissen heeft verleend,- steeds bereid is om blijvend te ondersteunen. Dit is wat N-VA Menen wil bereiken met dit witboek. We willen aantonen dat door wat voor reden dan ook er nooit sprake kan zijn van berusting inzake verkeersveiligheid. Er moeten steeds oplossingen komen. Graag willen we daartoe een aanzet geven. 

We zijn er ons wel degelijk van bewust dat daadwerkelijke oplossingen in een breder kader passen. Er dient rekenschap gegeven te worden aan het gemeentelijk mobiliteitsplan. Het gemeentebestuur moet duidelijke afspraken maken met de politie. Soms in onderling overleg met de technische dienst. Er is de verkeerswetgeving met tal van reglementeringen. De
gemeenteraadscommissie verkeer en mobiliteit die overkoepelend alles in goede banen moet leiden. 

N-VA Menen maakt tijdens deze huidige legistratuur geen deel uit van het gemeentelijk verkeersbeleid. Toch willen wij niet bij de pakken blijven zitten. We bereiden ons voor op wat komen kan. Het is dan niet meer dan normaal dat wij vorm willen geven aan deze gegevens. Vooral gezien het gaat om verkeersveiligheid willen wij deze gegevens ook reeds bespreken met de huidige beleidsvoerders. Dat huidig schepen van verkeer en mobiliteit, kort na opstart van de website, zich onmiddellijk heel enthousiast opstelde om de zaken ook daadwerkelijk samen met ons aan te pakken heeft ons dan ook zeer verheugd. 

In veel gevallen ligt de oplossing voor een verkeersprobleem voor de hand, en kan er dus snel werk van gemaakt worden. In dit Witboek geven we voor elk probleem aan, in welke richting een oplossing kan worden voorzien. Er werden 34 problemen geregistreerd waarvan we deze met meer dan 10 stemmen in het witboek verder bespreken. We laten hierbij ruimte voor de opmerkingen en suggesties die door de inzenders gegeven werden. We namen de vrijheid de ingezonden tekst in te korten en/of te bewerken zonder dat er van de essentie van de inzending iets verloren ging. De verkeerssituaties met de meeste stemmen worden eerst besproken. Het aantal stemmen wordt ook telkens meegegeven. Toch wil N-VA Menen het ’gewicht’ van dit aantal stemmen wat relativeren. Er kunnen evenzeer goede suggesties bijzitten die quasi geen stemmen kregen. Het omgekeerde kan dus ook het geval zijn. Toch staan we er op om alle geselecteerde situaties evenwaardig te bespreken. Bij die bespreking geeft N-VA Menen ook telkens haar eigen visie op de situatie. De
problemen met minder dan 10 stemmen hebben we opgelijst in deel 2 van dit witboek. Ondanks deze meldingen weinig bijval kregen via ons stemsysteem willen we deze toch oplijsten. Dit dan om dra de kans zich voordoet N-VA Menen alsnog dieper wil ingaan op deze interessante meldingen.   

De gesignaliseerde verkeersituaties kunnen zowat in vier grote clusters samengebracht worden. Diverse malen gaat het over eenvoudige ingrepen, infrastructuur, handhaving/regelgeving en over projectmatige zaken.

Over de eenmalige ingrepen kunnen we kort zijn. Het volstaat soms om met een kleine ingreep het probleemop te lossen. 

Meldingen over vb. slechte voet- en fietspaden maakt dan duidelijk dat er op dit vlak dan nog heel wat werk aan de winkel is. Het stadsbestuur kan bv. niet verlangen dat de inwoners meer naar de fiets grijpen zonder daarvoor de optimale infrastructuur te voorzien. 

Verkeersregels zijn er om na te leven. Handhaving en een duidelijke regelgeving is daarbij belangrijk. De N-VA ijvert voor ‘Blauw meer op straat’. De administratieve taken van de lokale politie moeten vereenvoudigd worden zodat deze zich voornamelijk kan bezighouden met haar
hoofdtaak.

Grotere projectmatige werken leiden onvermijdelijk tot heel wat reacties van omwonenden. We moeten hieruit leren voor de toekomst. De omwonenden moeten optimaal betrokken worden bij de totstandkoming van grote én kleine herinrichtingen en er moet zo veel mogelijk naar hun verzuchtingen geluisterd worden. Het is immers zij die dagelijks met de nieuwe situaties zullen moeten omgaan.