Wildgroei tabakswinkels voorbij

Op 3 december 2015

MENEN - HOGERE BELASTINGEN EN STRENGERE REGLEMENTERING LEVEREN RESULTAAT OP

De wildgroei van tabakswinkels in de grensstad is afgeremd. Sinds januari vorig jaar kwamen er slechts vier shops bij. De hogere gemeentebelastingen en verscherpte reglementering leveren resultaat op, zo bleek tijdens de gemeenteraad. "We juichen de controles toe", reageert zaakvoerder Dieter Vandecasteele van Tabac Plus, die in Menen en Rekkem vijf winkels uitbaat.

Fractieleidster Nousch Decaluwe (N-VA) informeerde tijdens de gemeenteraad naar een stand van zaken bij schepen Eddy Lust (Open Vld).

Sinds januari 2014 zijn er vier winkels bijgekomen. Momenteel zijn er 34 tabakswinkels en twaalf shops met een 'laatavondvergunning'. Het stadsbestuur besloot na klachten over overlast om de reglementering te verstrengen. Zo moeten winkels zich sinds januari vorig jaar strikt aan hun openingsuren houden. Ze kunnen enkel tot middernacht open zijn als ze jaarlijks 1.500 euro belasting betalen. Nachtwinkels kunnen eveneens maximaal nog tot middernacht open zijn, maar moeten een openingstaks van 6.000 euro betalen.

Controles

Er zijn ondertussen voldoende controles gebeurd. "Het voorbije jaar werden de tabaks- en nachtwinkels tweemaal onderworpen aan een uitgebreide en volledige controle op de nodige vergunningen en voorwaarden", aldus Nousch Decaluwe. "Deze controles werden uitgevoerd door de brandweer, ambtenaren van het ministerie van Financiën en de sociale inspectie. De sanctie bij niet-naleving van de voorwaarden was onmiddellijke sluiting."

Zo werd een tabakswinkel in Rekkem gesloten.

Sluitingsuur

De politie controleert ondertussen ook de naleving van het sluitingsuur. Wie dit niet respecteert, krijgt een verwittiging. Meteen wordt een administratief dossier opgestart. Bij een volgende overtreding dreigt een proces-verbaal.

Vooral in het toeristisch centrum De Barakken is er geen gebrek aan shops. "De strengere voorwaarden hebben duidelijk de aanvraag van nieuwe tabakswinkel afgeremd", aldus gemeenteraadslid Decaluwe.

Bewakingscamera's

"De voorbije maanden kwam er geen enkele winkel meer bij", bevestigt Dieter Vandecasteele.

"Ik heb de indruk dat het aantal winkels stagneert. Gelukkig maar, want we kampen met een overaanbod in Menen. We waren zelf vragende partij voor meer controles. We juichen toe dat de opbrengst van de gemeentebelastingen en openingstaksen wordt geïnvesteerd in meer bewakingscamera's. Dat komt de veiligheid in onze grensstad ten goede."

Bron: Erik De Block op hln.be; Het Laatste Nieuws/Leiestreek, 03.12.2015, p. 18