Werken nieuw rusthuis gestart

Op 19 januari 2016, over deze onderwerpen: Welzijn

LAUWE - De inwoners van Lauwe hebben gisteren enthousiast gereageerd toen de eerste kraan grondwerken begon uit te voeren naast het verouderde rusthuis Sint-Gerardus. Na zes jaar vertraging zijn de werken voor de nieuwbouw Ceres eindelijk gestart. Een buurman bleef de plannen dwarsbomen en diende telkens bezwaar in hoewel het nieuwe stadsbestuur in 2013 met een nieuw plan op de proppen kwam. Aanvankelijk ging de buur akkoord, maar op de valreep diende hij toch weer bezwaar in. In juni 2015 stapte die buur zelfs nog naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen om de plannen te laten vernietigen. "De schorsing bij hoogdringendheid werd verworpen. Dat betekent dat we niet langer moesten wachten om te starten met de werken", zegt OCMW-voorzitter Renaat Vandenbulcke (N-VA). "Gisteren is de eerste fase gestart van de werken. Na de grondwerken gaan de kapel en de noordvleugel van het oude rusthuis tegen de vlakte. Daarna rekenen we op twee jaar voor de nieuwbouw. Begin 2018 kunnen de bejaarden verhuizen. Eens de verhuis achter de rug is, wordt de rest van het oude gebouw afgebroken. Fase twee omvat de bouw van kantoren en een polyvalente ruimte."

De start van de werken kon niet langer uitgesteld worden, anders verloor het OCMW-bestuur de Vlaamse subsidies.

Bron: XCR op hln.be