Ruzie over subsidies toerisme

Op 10 februari 2016, over deze onderwerpen: Provinciaal werk

In de provincieraad kwam het tot een geanimeerde discussie tussen N-VA en gedeputeerde Francky De Block over het binnenhalen van toeristische subsidies.

N-VA wil dat de provincie een grotere inspanning levert om meer Vlaamse subsidies te verkrijgen voor toeristische projecten in West-Vlaanderen.

“Onze provincie haalde voor 2015 slechts twee dergelijke hefboomprojecten binnen, terwijl Oost-Vlaanderen drie keer meer projecten heeft binnengehaald”, klinkt het bij N-VA provincieraadsleden Sigrid Vandenbulcke en Cathy Coudyser. “Toerisme Vlaanderen voorziet in heel wat middelen voor de zogenaamde hefboomprojecten voor toerisme. Dit zijn projecten met een sterk internationaal toeristisch potentieeldie de troeven van Vlaanderen nog beter in de verf zetten. Gedeputeerde De Block (SP.A) beweert dat er nauwelijks projecten zijn in West-Vlaanderen die voldoen aan de criteria. We gaan hier absoluut niet mee akkoord. Het provinciebestuur beledigt de ambities van West-Vlaamse toeristische ondernemers door zich te verschuilen achter 'strenge criteria'. Die zijn voor iedereen even streng, en voor andere provincies is dit blijkbaar geen probleem.”

Gedeputeerde Franky De Block weerlegt: “N-VA brengt haar boodschap naar de verkeerde persoon. West-Vlaanderen heeft wel degelijk waardevolle voorstellen ingediend zoals een stadsmuseum in Ieper, een belevingsplatform in het natuurreservaat van De Panne, wielererfgoed in de Leiestreek en een uitkijktoren in het domein Bulskampveld. Ze kregen echter allemaal nul op het rekest van bevoegd minister Ben Weyts (N-VA). Een van zijn criteria is het halen van 100.000 bezoekers. Dat kan in grootsteden, maar is in onze provincie moeilijker. In de vorige legislatuur gingen trouwens veel meer middelen naar West-Vlaanderen.”

Bron: vln, Het Nieuwsblad/Regionaal: Oostende-Westhoek, 10.02.2016, p. 5