N-VA vraagt evaluatie imagocampagne “Preus lik fjirtig”

Op 25 februari 2016, over deze onderwerpen: Provinciaal werk

West-Vlaanderen / Brugge / Menen – De West-Vlaamse N-VA stelt zich grote vragen rond de imagocampagne van de provincie West-Vlaanderen over het West-Vlaams dialect.Provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke (Menen): “We vragen dat het provinciebestuur in samenspraak met de oppositie de  imagocampagne ‘Preus lik fjirtig’ evalueert en indien nodig de gepaste conclusies neemt.

Snelle mokke, mo vint toh, gif mo chette, preus lik fjirtig,… Het zijn maar enkele van de sappige West-Vlaamse uitdrukkingen die het provinciebestuur op alle mogelijke manieren promoot. Met de campagne wil de provincie aantonen dat West-Vlamingen best wat trotser mogen zijn op zichzelf. De campagne werd gestart eind november 2013. Maar in feite is het een campagne om het bestuursniveau van de provincie in stand te houden,” steekt provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke (Menen) van wal.

Deze overgemediatiseerde campagne begint voor onze fractie en naar ons aanvoelen ook voor de burgers een wrang gevoel te geven. Een West-Vlaming heeft meer te bieden dan enkel een sappig taaltje. We zijn ook harde werkers, commercieel voelend en flexibel. Uiteraard moeten dialect en folklore behouden blijven, maar is het de taak van een bestuurlijke overheid om dit blijvend te promoten?

Deze campagne duurt nu bijna 3 jaar en we vragen ons af wanneer het eindpunt van deze campagne zal zijn. Er worden heel wat middelen en personeel geïnvesteerd in deze campagne. We hebben bij het provinciebestuur een stand van zaken opgevraagd, van kostprijs tot de tevredenheid bij de burger, horeca en onderwijs. We vragen een evaluatie van deze campagne,” besluit provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke.