N-VA leert anderstaligen Nederlands

Op 10 oktober 2015, over deze onderwerpen: Integratie

Menen/Wervik N-VA Menen en Wervik slaan de handen in elkaar. Ze willen anderstaligen Nederlands leren via een stickercampagne en tips voor handelaars.

In de Week van het Nederlands, die loopt van 10 tot en met 17 oktober, willen de Menense en Wervikse afdeling van de N-VA nog eens extra inzetten op de moedertaal. Integratie van anderstaligen en het leren van Nederlands zijn dan ook punten die de partij hoog in het vaandel draagt. 'Aangezien je een taal best leert door ze te gebruiken, willen wij anderstaligen en handelaars stimuleren om Nederlands te praten', zegt Nik De Clercq, partijvoorzitter van N-VA Menen.

De campagne is vooral bedoeld om een positieve boodschap uit te dragen. Stickers met de opdruk 'Oefen hier je Nederlands' zullen in het straatbeeld opduiken. 'We kozen voor het neutrale appelblauwzeegroen om niet aan een bepaalde politieke partij gelinkt te worden', legt initiatiefnemer Philippe Bille uit.

Bij de sticker worden ook tien tips voor de handelaar gegeven, onder meer 'Gebruik gebaren' of Wijs voorwerpen aan'. 'Als men te snel overschakelt naar het Nederlands, kan de anderstalige de taal niet aanleren', aldus Bille.

Unizo Wervik is alvast enthousiast. De actie vindt plaats in samenspraak met andere partijen, al zegt de Menense burgemeester Martine Fournier (CD&V) er niet van op de hoogte gesteld te zijn. 'Het stadsbestuur staat er los van', is de enige commentaar die ze kwijt wilde. De Wervikse burgemeester Youro Casier (SP.A) juicht het initiatief toe. 'Taal is nog altijd de belangrijkste opstap tot integratie.'

Bron: djr, Het Nieuwsblad/Kortrijk-Waregem-Menen, 10.10.2015, p. 45

Het Nieuwsblad/Kortrijk-Waregem-Menen,10.10.2015, p. 45