Meerderheid stuurt haar kat naar provincieraad

Op 28 september 2017, over deze onderwerpen: Provinciaal werk

Er waren nog maar eens te weinig raadsleden van de meerderheid op de recentste West-Vlaamse provincieraad om geldig de agendapunten te kunnen stemmen. “Onze fractie en de andere oppositiepartijen weigerden om deze keer te depanneren. We zullen dit als oppositie blijven doen als dit blijft gebeuren. Dit is een gebrek aan respect voor de provincieraad vanuit de meerderheid”, hekelt fractievoorzitter Kristof Pillaert van N-VA.

Om  de agendapunten geldig te kunnen stemmen, dient er een meerderheid aanwezig te zijn. Fractievoorzitter Kristof Pillaert uit Hooglede:“Een aantal leden van de meerderheid waren blijkbaar al vertrokken op de provincieraad, waardoor de meerderheid van CD&V, s.pa en Open VLD niet meer geldig kon stemmen zonder de steun van de oppositie. In het verleden zijn we altijd bereid geweest om in zo een geval te depanneren bij de stemming, maar we hebben herhaaldelijk gezegd dat we dit niet zouden blijven doen. Daarom heeft de voltallige oppositie (N-VA, Vlaams Belang en Groen) de raad  verlaten. De meerderheid dient respect te tonen voor de raad!”

“Na overleg heeft de oppositie alsnog beslist om het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP) voor het Slachthuis Tielt en het PRUP voor specifiek regionaal bedrijventerrein Molsten in Wielsbeke te steunen. Daar hangt een strikte timing aan vast en we vinden dat de bedrijven niet de dupe mogen worden van het onvermogen van de meerderheid. De rechtszekerheid blijft verzekerd voor de bedrijven.”

“Gezien er ook de rede van de gouverneur volgende donderdag plaatsvindt, werd er ook beslist dat de verderzetting van deze provincieraad volgende donderdagmorgen hervat zal worden. Zo dient er geen extra presentatievergoeding betaald te worden en zal de provincie niet op extra kosten (en dus ook voor de belastingbetaler) gejaagd worden.”

“We hopen dat de meerderheidspartijen (CD&V, Open VLD en sp.a) hun lesje hebben geleerd en in de toekomst hun verantwoordelijkheid opnemen en respect tonen voor de provincieraad. Dit is basisdemocratie”, besluit fractievoorzitter Kristof Pillaert.