In oktober start de bouw van OC Lauwe

Op 13 juni 2017, over deze onderwerpen: Cultuur
maquette OC Lauwe

Binnen het masterplan Lauwe aan de Leie – dat Lauwe letterlijk opnieuw aan de Leie legt – was van bij de start ook een cultuurcentrum voorzien.

"Lauwe kijkt al heel lang uit naar een eigentijdse plek waarin verenigingen en inwoners, jong en oud, ruimte hebben voor initiatief, evenementen en cultuur. Als schepen van cultuur ben ik in de wolken dat dit eindelijk vorm krijgt en we dit ook voor Lauwe kunnen realiseren. Met de ruimte hierin voor de bibliotheek krijgen we een centrum van de toekomst waarin alles samenkomt", weet schepen voor Cultuur Griet Vanryckegem.

De inplanting met eenduidige circulatie, genesteld in de oever van de Leie met een half-ondergrondse parking beantwoordt aan alle vragen van de verenigingen, biedt een zaal met uitschuifbare tribune, een bibliotheek en vergaderruimtes. Daarnaast komen de politie en de stadsdienst ook daar terecht zodat alle diensten op één plek te vinden zijn.

Philippe Bille en Delfien Deleu, raadsleden van het Autonoom Gemeentebedrijf, volgen het dossier op en benadrukken het belang van de efficiënte werking van het AGB om dit bouwdossier, net als Park Ter Walle, vlot tot een goed einde te brengen: "De definitieve maquette van het OC Lauwe kan iedereen komen bekijken in de nog lopende dynamische tentoonstelling ‘Menens!’ en dat nog tot september in het stadsmuseum ’t Schippershof. De ruwbouwwerken van het OC Lauwe starten in oktober 2017. Het OC én de omgevingswerken moeten in het voorjaar van 2019 af zijn. Het ganse project kost om en bij de 4 miljoen euro."