Bouw wzc Ceres in Lauwe eindelijk begonnen

Op 23 januari 2016, over deze onderwerpen: Welzijn

Vele jaren na de oorspronkelijke planning zijn de eerste werken voor het nieuwe wzc Ceres in Lauwe gestart. Aannemer Gabecon begon gisteren maandag met de afbraak van het oude gebouw. De eerste fase zou af moeten zijn tegen eind 2017.

Meer dan tien jaar al wordt er gesproken over het woonzorgcentrum Ceres in Lauwe. Nu is aannemer Gabecon uit Zonnebeke eindelijk begonnen met de werken. Gisteren maandag startte het bedrijf met de afbraak van de kapel en de noordvleugel van het oude Sint-Gerardus en worden ook de nutsleidingen omgeleid. Daarmee is de eerste fase officieel gestart.

“De afbraak zal vier weken duren. Daarna plannen we een periode van twee jaar om het gebouw op te trekken”, vertelt Christophe Windels van Gabecon.

Eind 2017 zal dan een pauze ingelast worden van 90 dagen om de 93 bewoners over te plaatsen naar het nieuwe gebouw. Na de verhuizing start fase twee van de werken. Die zal nog eens anderhalf jaar in beslag nemen.

“Dan slopen we het resterende deel van het woonzorgcentrum, gevolgd door de bouw van de cafetaria en de omgevingsaanleg”, zegt Christophe Windels. Alles samen bedraagt de kostprijs van het project 18 miljoen euro, waarvan 55 procent gesubsidieerd wordt.

Woelige geschiedenis

Het woonzorgcentrum heeft een lange en woelige geschiedenis achter de rug. In 2007 werd in de nabijgelegen Deken DarrasstraatIndigo gebouwd, een tijdelijke opvangplaats die later als dienstencentrum gebruikt zou worden. Bijna tien jaar later lijkt dat nu eindelijk te zullen lukken. En dat was nodig.“Als we onze vergunning willen behouden,moeten we het gebouw

dringend vernieuwen”, zei OCMW-voorzitter Renaat Vandenbulcke (N-VA) daarover vorig jaar nog.

Midden vorig jaar leek alles in orde te komen na het hertekenen van de plannen en een goed gesprek met de buur. Toch ging hij in beroep tegen de bouwvergunning. Dat hield het OCMW echter niet tegen om de werken al te starten. Als het beroep wordt goedgekeurd, moet het gebouw afgebroken worden. Die procedure loopt nu nog altijd. Over die problemen wil Vandenbulcke het echter niet meer hebben. “Ik wil geen oude koeien uit de gracht halen. Er is al te veel discussie geweest. Als er zich nu nog problemen voordoen, dan zullen we die wel oplossen”, besluit hij.

Bron: djr, Het Nieuwsblad/Regionaal: Kortrijk-Waregem-Menen, 19.01.2016, p. 2