Academie verovert Rekkem met lessen woord en muziek

Op 29 mei 2017, over deze onderwerpen: Cultuur, Onderwijs

"In het kader van laagdrempelig en nabij organiseren van lessen in de muziek- en woordlessen breiden we onze Stedelijke Academie Muziek en Woord uit met een afdeling in Rekkem. Ik ben dan ook bijzonder opgetogen dat we voortaan in Menen, Lauwe én in Rekkem kinderen in het kunstonderwijs, muziek en woord, kunnen laten instromen," zegt een tevreden schepen van Kunstonderwijs Griet Vanryckegem.

Wat vooraf ging

In een ver verleden werden onder het directeurschap van Lucien de Kimpe in Rekkem zowel lessen dictie en voordracht (toen gegeven door huidig directeur Jo Noreille) als notenleer (gegeven door gewezen directeur Jacques Lecluyze) georganiseerd. We spreken van 1982-1983. Helaas moest de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord (SAMW) na jaren bloei de lessen noodgedwongen afbouwen, omwille van een tanende belangstelling in 1996-1997.

Schepen Vanryckegem: “De wens leefde reeds langer dan vandaag bij menig Rekkemnaar om opnieuw ter plekke lessen woord en muziek te kunnen volgen. De intentie borrelde al geruime tijd, maar bleek makkelijker gedroomd dan geklaard. Toch kunnen we vandaag, uitgerekend 20 jaar na de sluiting van de afdeling in 1996-1997, met trots meedelen dat deze wensdroom eindelijk werkelijkheid is geworden.”

Een nieuwe start

Vanaf volgend schooljaar 2017-2018 kunnen alle leerlingen tussen 8 en 12 jaar van zowel de VBS Ons Kasteeltje/Paradijs, als de leerlingen van de GBS Barthel opnieuw lessen woord en muziek volgen in hun eigen SAMW afdeling Rekkem.
Leerlingen vanaf het derde leerjaar kunnen één of beide lessen volgen in de geschikte lokalen van de GBS Barthel, Moeskroenstraat 525 in Rekkem.

Daar worden ze verwelkomd door leraar Alain Verhoeven voor Algemene Muzikale Vorming en Samenzang (notenleer) op dinsdag van 16:15 tot 17:45 én op donderdag 16:15 tot 17:15.
Voor de les Algemeen Verbale Vorming (dictie) zijn ze op donderdag welkom bij juf Fien Decavele van 16:15 tot 17:15 (voor leerlingen uit 5de en 6de leerjaar) en van 17:15 tot 18:15 (voor leerlingen van 3de en 4de leerjaar).

Inschrijven kan op zaterdag 10 juni van 10:00 tot 12:00 op de SABK-tentoonstelling in het LDC Dorpshuis én op donderdag 29 juni van 16:30 tot 19:30 in de GBS Barthel.

“Op deze manier werken we bovendien aan een brede school met Barthel: samenbrengen van ruimere initiatieven om met de buurt samen te werken en de school open te stellen, ook na de uren, voor andere initiatieven. Ook directeur Tom Vandamme juicht deze manier van samenwerken toe en gaat op een flexibele manier om met de nieuwe invulling,” besluit schepen Vanryckegem.